Anonymus; Görz, Günther; Schneeberger, Josef (eds.), Der Deutsche Ptolemaeus - Eine digitale Edition, 2008

Bibliographic information

Author: Anonymus; Görz, Günther; Schneeberger, Josef (eds.)
Title: Der Deutsche Ptolemaeus - Eine digitale Edition
Year: 2008
Edition: Editorial declaration: Alle Druckfehler wurden in der Quelle durch die korrekte Form ersetzt. Die fehlerhafte Form ist codiert mit <choice> <orig>fehler>/orig< <reg>korr</reg> <choice>. Generell ist es schwierig, in diesem frühneuhochdeutschen Druck eindeutig Druckfehler zu identifizieren. Ein sehr häufiger Fall, der *nicht* annotiert wurde, ist die Verwendung von iv statt w durch den Drucker (in Ermangelung von w Lettern). Alle Abkürzungen und Silbentrennungen wurden ebenfalls durch ein tei:choice-Konstrukt ersetzt. Bei Abkürzungen wird <am> für die Abkürzung und <ex> für die ausgeschriebene Form benutzt. Bei Silbentrennungen wurde im <orig>-Teil die Schreibweise im Original festgehalten, während im <reg>-Teil das zusammengeschriebene Wort notiert wurde. pphi ist eine Abkürzung für philosophi. pphuİs ist eine Abkürzung für philosophus. Diverse <term ref="#Parallelen"></term> müssen noch korrigiert werden. Die Image Scans stammen aus der OpenLibrary. Eine alternative Version der Image Scans ist in der Bayerischen Staatsbibliothek erhältlich
Number of Pages: 69
Call number: ACN-0242
Holding library: University of Toronto, Robarts Library of Humanities & Social Sciences

Permanent URL

Document ID: MPIWG:X3Y43643
Permanent URL: http://echo.mpiwg-berlin.mpg.de/MPIWG:X3Y43643

Copyright information

Original: University of Toronto, Robarts Library of Humanities & Social Sciences
Digital-image: University of Toronto, Robarts Library of Humanities & Social Sciences
Text: Günther Görz
Copyright for original:
Copyright for digital-image: University of Toronto, Robarts Library of Humanities & Social Sciences
License for digital-image: http://www.archive.org/about/terms.php
Copyright for text: Günther Görz
License for text:
0
Titel
Der Deutsche Ptolemaeus - Eine digitale Edition
Autor
Anonymus; Goerz, Guenther; Schneeberger, Josef (eds.)
Gesamtverantwortung
Guenther Goerz
Technische Umsetzung
Josef Schneeberger
Unterstützung
Martin Scholz
Einleitung
Bettina Lindner
Mitarbeit
Wir danken allen Teilnehmern der Veranstaltungen zu digitalen Editionen im Rahmen der Sommerakademie der Studienstiftung des Deutschen Volkes in Greifswald 2008 und an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen- Nürnberg in den Sommersemestern 2009, 2010, 2011, 2012 für ihre Mithilfe.
Einleitung
BeimDeutschen Ptolemäushandelt es sich um eine kleine frühneuhochdeutsche Kosmographie aus dem Ende des 15. Jahrhunderts. Obwohl der Autor sie als deutsche Übersetzung derGeographiades Ptolemaeus bezeichnet, darf sie als eigenständiges Werk gelten, auch wenn sie sich erkennbar an Ptolemäus orientiert. Besonderen Wert erhält sie durch die beigefügte, auf der Ulmer Ptolemäus Ausgabe basierenden Weltkarte. Eine der mindestens zwei Ausgaben befindet sich in der Public Library in New York und eine in der Bayerischen Staatsbibliothek in München. Ein dritter Druck, der in Berlin gewesen sein soll, gilt seit dem 2. Weltkrieg als verschollen.
Zum Stand der Forschung
Der Stand der Forschung zumDeutschen Ptolemäusist als eher niedrig anzusetzen. Die Arbeiten von Michael Herkenhoff und Barbara Ries sind jüngeren Datums (Herkenhoff 1996; Ries 2006). Daneben erschienen bereits 1910 die von Joseph Fischer herausgegebene Faksimileausgabe und bis in die 1960er Jahre hinein einige weitere grundlegende Veröffentlichungen, die sich mit unterschiedlichen Fragen zumDeutschen Ptolemaeusbeschäftigen (Fischer 1910; Rosenthal 1944; Matthey 1961).
Die Frage der Autorenschaft ist nach wie vor ungeklärt. Das Buch selbst gibt keinerlei Auskunft über seinen Verfasser oder Entstehungsort. In der Forschung ist man sich seit Fischer aber einig, dass die Hervorhebung der Städte Krakau, Neisse und Nürnberg auf eine besondere Beziehung des Autors zu diesen Orten schließen lässt. So vermutet man Neisse als Geburts- und Krakau als möglichen Studienort des Verfassers.
Unsicher ist auch, in welchem Jahr derDeutsche Ptolemaeuserschien. Da der Verfasser sowohl die 1486 erstmals gedrucktePeregrinatio in terram sanctamdes Bernhard von Breyenbach als auch die im selben Jahr von Johannes Reger besorgte Ulmer Ptolemaeus Ausgabe verwendete, geht man in der Forschung davon aus, dass das Werk frühestens 1486 geschrieben sein kann. Eine Abschrift desDeutschen Ptolemaeusaus dem Nachlass Johann Schöners von 1509 markiert das späteste mögliche Erscheinungsjahr (Herkenhoff 1996 : 135; Matthey 1961: 79).
Zweifelsfrei wurde derDeutsche Ptolemaeusmit einer Type des Nürnberger Frühdruckers Georg Stuchs gedruckt. Allerdings ergaben paläotypische Untersuchungen, dass es sich dabei nicht um die Type 14 handelte wie Joseph Fischer noch annahm (Fischer : 23) sondern dass die kleine Kosmographie sehr viel wahrscheinlicher mit der Type 13 frühestens Mitte der 90er Jahre gedruckt wurde (Matthey 1961: 83). Für Stuchs spricht auch die Tatsache, dass dieser Ende des 15. Jahrhunderts vor allem liturgische Bücher für ostdeutsche und ostdeutsche Diözesen herausgab und zeitweise auch für das Erzbistum Krakau tätig war. Andererseits wurde in der Forschung darauf hingewiesen, dass der schlechte und ungleichmäßige Satz und die Verwendung eines spärlichen und dazu abgenutzten Typenvorrats nicht den sonstigen qualitativ hochwertigen Arbeiten Stuchs entspricht (Matthey 1961: 80; Herkenhoff 1996 : 136). Matthey hält es daher für möglich, dass ein Anfänger im Buchgewerbe denDeutschen Ptolemaeusmit zuvor bei Stuchs erworbenen Typen druckte (Matthey 1961 : 80).
Inhalt
Inhaltlich ist derDeutsche Ptolemaeus“, wie die meisten Kosmographien der Zeit, zweigeteilt. Einem lateinischen Widmungsgedicht, das, so Herkenhoff, den wissenschaftlichen Charakter des Werkes betonen soll (Herkenhoff 1996: 139), folgen ein theoretisch-mathematischer erster Teil und eine Erdbeschreibung. Gerade in letzterer orientiert sich der Verfasser an der ptolemaeischenGeographia“. Er beschreibt in diesem zweiten Teil alle damals bekannten Kontinente. Besonders charakteristisch für denDeutschen Ptolemaeusist das dezidierte Interesse an Sprachen und Alphabeten, denn der Beschreibung jedes Kontinents folgt eine Auflistung der dort gesprochenen Sprachen und Schriften. Hier ähnelt die Kosmographie zeitgenössischen Reiseberichten, „die gleichfalls ein deutliches Interesse für die Sprachen fremder Völker und Kulturen erkennen lassen“ (Herkenhoff 1996 : 140).
Weltkarte
Wie schon erwähnt, stellt die beigefügte Weltkarte eine Besonderheit dar. Sie ist nicht zusammen mit einer der beiden bekannten Ausgaben überliefert, sondern wurde erst Anfang des 20. Jahrhunderts von Joseph Fischer in der Vadiana Bibliothek in St. Gallen wiederentdeckt, und zwar in einer Ulmer Ptolemaeus Ausgabe. Sie befindet sich heute in der Public Library in New York. Dass sich weder in der gebundenen Kosmographie in New York noch in München eine Karte erhalten hat, erklärt Fischer damit, dass die Werke vermutlich nicht gebunden, sondern nur geheftet waren, bzw. die Karten nur lose beilagen, um eine bequemere Nutzung zu ermöglichen (Fischer 1910 : 12).
Die Karte ist die erste Weltkarte, die in Planiglobular-Projektion entstanden ist und somit einen direkten Hinweis auf die Kugelgestalt der Erde gibt. Fischer konnte anhand der Übereinstimmung von Nummern in Karte und Text eindeutig die Zusammengehörigkeit feststellen (Fischer 1910 : 11).
Sekundärliteratur zum "Deutschen Ptolemaeus"
Fischer, Joseph Der "Deutsche Ptolemäus" aus dem Ende des XV. Jahrhunderts (um 1490) in Faksimiledruck herausgegeben mit einer Einleitung J. H. Ed. Heitz 1910 Strassburg Herkenhoff, Michael Die Darstellung außereuropäischer Welten in Drucken deutscher Offizinen des 15. Jahrhunderts Akademie Verlag 1996 Berlin 2.2 Matthey, Walther Wurde der 'Deutsche Ptolemäus' vor 1492 gedruckt? Gutenberg Jahrbuch 1961 36 77-87 Rosenthal, Erwin The German Ptolemy and its World Map Bulletin of the New York Public Library 1944 48 2 135-147 Ries, Barbara Der 'Deutsche Ptolemäus'. Vorstudien zu einer digitalen Edition 2006 Erlangen 1
Inhaltsübersicht (GG)
1. Die Darstellung der Erde nach Ptolemaeus
Die Wendekreise (der Sonne)
Der Tierkreis / Eigenschaften der Zeichen und zugeordnete Länder
Parallelkreise
Klimazonen
Meridiane / Zwölf Winde
2. Die Einteilung der Erde
Die Meere
Teile Europas
Teile Afrikas
Teile Asiens
Überschriften im Text
Ein einleitung diß buchleins yn die kunst Cosmographia.
Uon der gemeinen figur ptolomei gegen dises büchleins Figur.
Uon inhalt dises buchleins figur.
Uon den drey Zirkeln. der Sunnen
Hie nach geschriben sagt es von dem zodiaco.
Jtem welche land zu geeygent werden yn sunderheit disen 12 zeichenn.
Uon den linien paralellenn
Uon den climaten.
Das erst clima dyameroes
das ander clima diasienes
Das dritte clima dyalexandrios
Das vierde Clima dyarodus.
Das funffte clima dyaromes
Das sechste clima dyaboristenes
Das sibend clima dyaripheos.
von den meridians zirkeln
Hienach sagt es von den zwelff windenn.
Uon teilung der irdischen werlt
Uon den meheren
Uon den teylen Europe
Hybernia yrland. Albion Engelland 1
Hyspania 2
Gallia Franckreich 3
Germania nyderste teutschland. 4
Gotland. norwegen. schweden.
Pannonia Hungern vnd Ostereich 5
Jtalia welschland 6
Sicilia Sardinia ynsulln 7
Jtem sarmacam europe reyssen liten 8
Dacia walachei. 9
Macedonia criechenlant 10
Zumercken was buchstaben oder littera europa in iebung der sproch hatt
Uon den teilenn Affrice oder Libie 1
Affrica minor. Ist klein affrica 2
Marmarica libia egipten. 3
Ethiopia morland vnder egipten gelegen 4
was buchstaben der sprach. affrica yn ubung hatt.
Uon den teilen asie
Azia minor klein asia. 1
Sarmatia Aziatica Mosquiten 2
Armenia maior groß armenien 3
Siria mesopotanea babilonia. 4
Media persidis hircania parthia. 5
Scitia intra ymaum montem. Scitia zwischen dem berg Ymaus
Scitia axtra ymaum montem 8
Aria paropanisis drangiana arachosia 9
Yndia zwischen dem flis ganges.
Jndia extra gangem awssen dem flis gange 11
Editorische Notizen
Alle Druckfehler wurden in der Quelle durch die korrekte Form ersetzt. Die fehlerhafte Form ist codiert mit <choice> <orig>fehler</orig> <reg>korr</reg> <choice>. Generell ist es schwierig, in diesem frühneuhochdeutschen Druck eindeutig Druckfehler zu identifizieren. Ein sehr häufiger Fall, der *nicht* annotiert wurde, ist die Verwendung von iv statt w durch den Drucker (in Ermangelung von w Lettern).
Alle Abkürzungen und Silbentrennungen wurden ebenfalls durch ein tei:choice-Konstrukt ersetzt. Bei Abkürzungen wird <am> für die Abkürzung und <ex> für die ausgeschriebene Form benutzt. Bei Silbentrennungen wurde im <orig>-Teil die Schreibweise im Original festgehalten, während im <reg>-Teil das zusammengeschriebene Wort notiert wurde.
pphi ist eine Abkürzung für philosophi.
pphūs ist eine Abkürzung für philosophus.
Diverse <term ref="#Parallelen"></term> müssen noch korrigiert werden.
Für die Seitenabbildungen wird ein Digitalisat des Internet Archivs (gefördert von der Universität Toronto) aus dem Jahre 2011 verwendet. Es handelt sich um ein nicht ganz fehlerfreies Faksimile von Josef Fischer:
Fischer, J.: Der "Deutsche Ptolemäus" aus dem Ende des XV. Jahrhunderts (um 1490) in Faksimiledruck herausgegeben mit einer Einleitung, Bd. XIII von Drucke und Holzschnitte des XV. und XVI. Jahrhunderts in getreuer Nachbildung, Strassburg: J. H. Ed. Heitz (Heitz & Mündel), 1910.
Ein besseres Faksimile ist in einer Darstellung der BSB bzw. in einer Darstellung mit dem DFG-Viewer erhältlich.
1
[Empty page]
2
Inuitatio
lectoris in cosmographiam claudi
ptolomei Alexandrini
nouiter ideomate germa-
no
contextam incipit foeliciter.


Pierides
musas et amena vireta sororum.
Noscere
quisquis amas castaleosque lacus.
Et
maria et terras vario sub sole iacentes.
Atque
viam solis que arctipholatis onus
Octipedis
tepido quod phoebus sideris astro.
Describet
tardos efficietque dies.
India
quidve potens o quam pulcherime Gange
Alluis
et placidi quid tenet vnda Tagi.
Et
scitie gentes rigidum porrecta sub axem
Quasque
tenet Maurus pigmalionis opes.
Insula
quave iacet rapido circumflua Ponto
Creta iouis magni ciprus et inde Rodes
Huc
tibi nauis eat pollitum hunc posce libellum.
Attingat
portus panda carina suos.
Claudius edocuit pictas quas arte tabellas.
Nomina
conseruit tempore nota suo
Nomina
regnorum nostris quibus vtimur annis
Instruit
is populos flumina nota simul.
Urbes
quas rhenus spumas atque hister harenas
Flauus quas liquidis Istula cingit aquis.
Cuncta
refert vasto quicquid modo clauditur orbe.
Germana
quamuis singula voce canit
Dicere
nec pudeat tandem suauissime lector.
Vates
qui tantum nobile promsit opes.
3
Ein
einleitung diß buchleins
yn
die kunst Cosmographia.


gOtelob in ewigkeith.
der do mil
diklich
gibt.
sterkt und merth die
vornemen
todtlicher menschenn.

v
in zu erkenen gibt sein schepf-
ung
.
auff das si merken vnd
brüfen
mogen das alle ding auß ime
urspringlich
anfang vnd end haben.
v im auch
endtlich
nach seiner vorbesehg geregirt vnd ge
ordent
werd.
Auch als vnß aristotiles beschrei
bet
.
das dy vndersten von den obersten ir wesen ha-
hen
alls durch ein eynfluß der hymel vnd plane
ten
.
das da geschicht zam durch ein hantgezew
gottis
aller ding regirer.
So aber v mschliche
vornunft
allzeit schneller vnnd begreiflicher ist
zu
vornemen vnd behalten dise ding di sich vor
angesicht
unser ougen reglich bewegen vnd lei-
plich
erzeigen.
dann dise ding dy do ferer vonn
vnserz
gesicht ob in ewiger beweglikeit gesaczt
se
vnbegreiflich nach vnser leiplikeit wol aber
nach
vnserm vornemen.
von deßwegen vnd wie
dann
mer geneigtt sein von natur irkante dingk
von
weisen mennern zu wissen vnd zu irforsch-
en
.
die dobei vns vnder d firmament sein vnd
ir
wesen haben.
da dise ding di vber vns wirk
die
do etlicher mosse vnser vornemen vbertret
4
Sulch
vnd erste ding zu yrforschen vnd begreiff
en
.
lernet vnß der yrfarne maister Ptholomeus
claudius von alexandria
yn dem buch do er be-
schreibt
vnd zeigt die gestalt diser inwonenden
werlt
mit schonen figuren mit rechter mosse der
kunst
geometrey wo yezlichs teyl der wert vnd
dem
hymel sey geleg.
welcher egemelter ptolo-
meus
nicht mit cleinem snnder mit grossem vleyß
vnd
mu dy recht vßteylung diser werlt mit aller
gerechtigkeyt
deß zirkels hat erfunden.
welche
kunst
ym latein genant wirt Cosmographia.
Zu
teutsch
wirt also bedeut
Ein kunst dye do vns be
zeichent
vnd zuuersten gibt dy gelegenheyt vn-
ser
bekanten werlt
. das ist. vnsers obirn emispe
ry
.
wo iders teil der selben welt gelegen sey. v-
flossen
mit mere.
ouch was gutz reichtumer. frü-
chte
.
vnd wasser. siten der mschen. yn einem ycz-
lichen
teyl sein mag.
Dorczu vnd welche namhaff
tigsten
wasser durchfliessen vnd durchschneyd
das
ertrich.
streichend yn yrem alueo. das ist. yn
yren
stramen.
ouch von wanne si vrspringklich
komen
seyn.
vnd wideru yn das mer sich ver-
mischen
vnd vorbergen


Uon
der gemeinen figur ptolomei
gegen
dises büchleins Figur.
5
NAch ynhalt vnd meing der gemei-
nen
figur ptolomei claudi.
wirt auß
gezogen
vnd genomen ein sunderli-
che
gemeine figur dysser bekantenn
werlt
klein vnd gefug dysem buch-
lein
dienend mit aller notturfft der grad.
linien.
paralelln
.
climaten vnd meridian becleidet. U
welcher
figur ptolomei zumercken ist das dises
buchleins
figur ein ander gestalt hat.
wann dise
gantz
rund ist nach zirkels moß. mit yren volko-
men
graden vßgeteilt.
nach welchen graden alle
maß
gert diser kunst.
vnd ouch gancz vber eine
trift
mit der meing des offtgedacht ptolomei
wywol
er yn seyner figur seczt alle dise land die
do
menschlicher erfarung kunth sein vnnd den
zirkel
der erden nicht volkomen vorendet sund
beschleust gegen mittag mit dem sibenden para-
lell
vnd gegen mitternacht mit dem 6ten paralell.

das
do geschehen ist von deßwegen.
so sich die
bekanten
teil diser weltmer cziehen yn dy lenge
dan
yn die breyt.
alls von dem abend yn morgen
vnd
wideru.
so hat er dise fignr vberlengt. vff
das
er gerewmer dy drey teil der werlt doreyn
hat
mugen pringen.
vnd waß ym abgieng an der
breit
das er es brecht die leng.
vnd bedeutet dor-
mit
die lg diser keulit welt.
so ist n offbar das
di
kaul des ertrichs rd se mus wi wol das erttrih
vberal
mit msch nit besaczt.
hieru dise figur
dises
buchleins nach vnuerzucktes zirkels mos
6
aygentlich
gantz keulicht gemacht ist ouch ytzlich
land
vnttir seinem sunderlichen meridian vnnd
paralell
gesaczt eben wie ptolomeus lernet

Das
aber dis teil gegen mittag außwendig dem.

zirkel
des stenboks mit lande nicht belegt ist
das
macht vmbekantheit der selben erden von
nyemands
erforst.
ydoch ist es ein teil der rond
hait
diser kaul das mag man also volfuren.
So
ptolomeus die geschiklikeit seiner figur
rundt
gemacht
hat yn orient vnd in occident noch czir-
kels
maß.
volget hierauß das si diß gestalt haben
mnß ym mittag vnd mitternacht.
des zu einer be
sern
bedeutung ist dise figur gancz keulicht ge-
ordent
der vrsach halben so alle spern der ober
rechte
rondheit deß zirkels halten so geleich bil
det
sich anch ine di kaul des ertrichs

Uon
inhalt dises
buchleins
figur.


fUrth zu reden von inhalt diser gegwer
tigen
figur ist zu wissen das
dise zirkels
linieu di do geen nach der leng von ori
ent
in occident
werden genant paralelli yn der
gemein
vnd selden dy stelle der recht gesaczten
paralelln
beruren.
auch werden dise vorgenant
vnd
bezeichent zirkels linien
genant climata yn
diser
figur mit vnderschaid.
vnd werden allzeyt
7
von
dem Equinoxial das ist von dem geleicher
tages
vnd nacht nach den graden gerechent als
hiernach
folgen wirt yn dem capitel von den cli
mata
vnd paralelln.
Es werden auch 5 grad ge-
nomen
yn der gemein zwischen den gezogen ly-
nien
von orient in occident der vrsach halb.
das
man
bald in gemeinheit finden mag wo iczlichs
land
gelegen ist vnd wie vil grad von dem equi
noxial
.
durh welche grad dan vßzurechen ist wy
weit
ein land.
stät oder gegenheit aus der zonne
weg
gelegen ist das ist d zodiaco zu deutsch
genant
.
Tiersteig. Dise zirkels linien die do
gen
nach der breit das ist vom mittag in mitter-
nacht
baide polos treffend.
das sind gesproch
meridians
linien durchschneiden alle paralellen
vnd
climata in crüczweiß Poli aber werden ge
genant
die axen des hymels vnd der sind czwen
articus
vnd antarticus.
der do gent wirt articus
das
heist vff teutsch
der wagen am himel den se
hen
alle die.
dy do ligen vßwendig dem czirkel
deß
kreps gegen mitternacht dorinne die zonne
iren
stand hat vnd widerker.
von dann dieser czir
kel
wirt geheissen Tropicus vff kriechisch czw
deutsch
ein widerker

Der
do aber genant wirt Antarticus den kon
wir
noch alle die die do sein gegen mitternacht
gelegenn
nicht gesehenn.
do von dann Uirgilius
8
schreibt
berurnd die eygenschafft diser czweier
poli
vnd spricht

Hic vertex nobis semper sublimisat illum sub
Pedibus
stix alta vident manesque profdi

Domit
gibt er zuuerston wie das alweg der polus
articus
mit seinem hoen irheben sich vns yn Eu-
ropa
vnd den gegen mittirnacht tut irczeigen.

Der
ander aber genant antarticus wirt vnder-
ligen
disem artico gegen mittag den do sehen di
tiefsten
uff dem selben teil gegen vns ligend

Uon
den drey Zirkeln.
der
Sunnen


Auch ist zuwissen das dise dry zirkel rot
verzeichent
yn diser figur.
sein genantt
zirkel
der sunnen von deßwegen so sy
kompt
mit irem louff in diser czirckell
eyn
.
so macht si vorwandlnng der tag. vßgenom
en
ym Eqninoxial so macht si geleich tag vnd na-
cht
in der ganczen werlt.
vnd diser ist der mitelst
zirkel
.
vnd wirt genant ein gleicher. von deßwe
gen
das er yn aller werlt gleycht.
tag vnd nachtt.
vnd
alle menschen dy vnd disem zirkel er son-
n
wonen die sehen beyde polos an dem hymel
das
do sunst yn der ganczen werlt nicht gesche
kan
.
auch teilet diser zirkel das erttrich gleich yn
9
zwey
teil das ain leit gegen mittag.
das ander ge
gen
mitternacht.
von orient in occident

Disen
zirkel equinoxial durchschneidet ein and
zirkel
winkelrecht gend von einem polo yn den
andern
vnd ouch von orient in occident.
der selb
zirkel
wirt anders genant Orison vniuersalis

das
ist
ein gemeiner zirkel dorynn die sonn auff
vnd
nider geet
. diser halben kaul des oebersten
emispery
das ist.
vnser bekanten welt. diese czw
zirkel
teilen di kaul des ertrichs yn vierteil wel-
cher
teil eins.
recht mit menschen besaczt ist da-
uon
dy Cosmographia schreibt Der ander zir-
kel
gegen mitternacht wirt genant Tropicus c-
cri
.
dyser zirkel ist gesaczt von dem Equinoxial
nach
der breite 23 grad so die sunn yn disen zirk
el
kompt kan si nicht weiter gen dem zodiaco
das
ist dem tiersteig vnd muß widerker zu
ruk
gegen dem equinoxial vnd so die soe noch
pei
disem zirkel vmschweifft macht si vns yn eu
ropa
die lengsten tag ydoch einem land mer da
dem
andern Dise menschen aber die do ligenn
zwischen
disen zwei zirkeln die haben ym Jor.

zwir
cenit
das ist das yn dy zunn gleich vber ir
en
heuptern stet v kein schatten von yn werff
.
alls
die menschen sein yn der gegheit meroe ym
flisse
nylo geleg das es aber zwier geschicht ist di
sach
so die sonne sich von dem equinoxial necht
geg
d tropico ccri das ist v gregori biß uf viti
10
so
trifft des czenit ein mal.
vnd so sich die zonne
wider
gibt zu dem equinoxial So trifft es aber
ein
mal das ist von viti bis vff lamperti alls gele
gen
ist die insul meroe Ym andern paralell vom
equinoxial
vnd alle stete die in disem paralell li
gen
die haben czwen cenit.
die menschen aber di
do
gleich ligen vnder disem
zirkel deß krepsen
die
haben nur ein mal zenit im iar ein stund eins
tags
so die sonne stand hat also ist gelegen di stat
Siene
im 6 paralell dauon Lucanus schreibt

Umbras
nusqu flectente siene.
das ist. das in
der
stat siene der menschen schatten nimer gelen
get
wirt.
vorstanden in einer mittags stunden so
die
zonne im kreps ist.


Der
dritte zirckell wirt genant Tropicus capri
corni
.
das ist ein widerkerer des steboks so dy
zonne
in disem zirkel schweift.
macht si vnns in
europa kurcze tag.
dem teil aber gegen mittage.
lenger
dy tag wie wol nicht vil besaczter lannd
do
sein von weg grosser hicze iedoch verpring
er
die sunne eben irenn lauff in disem Steinbok
alls
im kreps.
diser zirkel leit auch eben als vil
von
dem equinoxial als der ander im 23 grad
vnd
so di sonne sich nehet czu disem zirkel macht
si
vns die wir gelegenn sein in dem sübendenn
clima
die tage kurczer also das der tag
11
nur
viii stund lang wirt.
vnd hebt an zu geen v
equinoxial
am tag lamperti vnd get bis auff Lu-
cie
so trit si in den zirkel genant capricorni.
dorinn
sy
muß wider ker.

Hie
nach geschriben sagt es
von
dem zodiaco.


DIse vorgenante drei zirkel beruren vnd
treffenn
den zodiacum.
an vier endenn
vnd
widerum.
auch wirt er in dise drey
zirkel
gelegt vber ort.
also das er si aller beruret
auff
teutsch wirt er gesprochen
der tiersteig von
deßwegen
das die selben zeichenn die er tregtt
tiren
gegleicht werd pey vns hyniden wi wol
das
si an ym selbst sterne sein so haben dy altte
astronomi
dy selben sterne also figurirt vnd mit
linien
zuhuff gezogen hy vnden.
vnd worzu sich
dy
selb figur geschickt oder gegleichet hat.
hab si
doruon
einen namen genomen vnd auch von d
eygenschafftt
desselben gestyrnis alles eczliche
wellen
der selbenn zeichen ym zodiaco sein 12
von
welchen der zodiacus wirt genant
eyn zey-
chen
trager
. Zu latein Signifer. dise 12 zeichenn
seyn
genant vnd gemerkt wye hyenach folget.

Der
stier Der ochs Dy zwiling Der crebs
Der
lev Die iunckfrav Die wage.
Der
scorpio
Der schücz Der steinbok Der wa-
sserm
Die vische.
so nun die sunn durch dise
12
12
zeichen lauffet vnd kumpt in das zeichen des
stiers
vnd der wag.
welche zwey zeychen geg
eynander
sten so macht si vns gleich tag v nacht
durch
die gancz werlt.
wann si aber kompt yne
das
zeichen des creps do pleibt si vnd kert wider
umb
von mitternacht yn mittag do macht si den
menschen
gegen mitternacht ligend grossen tag
von
danne wirt genant dises zirkels des kreps
oberster
grad der sunn stand des sumers.
wann
si
aber kompt in das zeych des stebocks maht
si
vns kleine tag vnd kan ouch nicht forder vnd
get
wider gegen mitternacht von deßwegen wirtt
genant
dises zirkels hohe.
zu latein Solsticium
hyemale
das ist
der sunnen stand deß winters

Item
welche land zu geeygent
werden
yn sunderheit disen 12
zeichenn
.

aUff ettliche land vnd stett habenn diese 12
zeichen
yn sunderheit zu ueigung.
Nem-
lich
das zeichen wider.
Alls haly halbenragell
schreibt
sicht an das ertrich Babilonie.
armeni
moßquitten klein polen vnd mitt dem planeten
Marte
die stat Crokav Und das zeichen ist von
natur
.
alls die meister der edl kst Astrologie sa
gen
.
warm truken vnd feurig vnd wirt zugeeig-
net
dem houpt des menschen gut oderlossen.
13

Thaurus.
das zeichen des ochsen sicht an das
ertrich
nichin megir an dy zanzen vnd das gepir
ge
daleigk deßgleichen klein polln vnd yn sunder-
heit
mit dem planeten venus.
Dy stat poßen von
natur
ist das zeichen kalt truken vnd irdisch czu
geeigent
dem hals des menschen.
bos daryn oder
lossen
.

Gemini.
das zeichen der zwiling sicht an clein
armenien
.
iurgen. egipt. barchan vnd engelland
mit
dem planeten mercurio dy stat Neyss ligeng
vßwendig
dem 7 clima yn dem 15 paralell von
d
occident 40 grad vnd 1/2 dis zaich ist warm
feucht
v lufftig vnd ist zugegeb den schultern
armen
vnd henden vnnucz in oderlossen

Cancer.
das zeichen des kreps helt vnder ym
das
ertrich Barbarischken yn affrica.
franckrich
vnd
teilhafftig yn egipto vnd aller ynsuln yn ori-
ent
vnd das land Prevssen mit dem planet Lu-
na
vff teutsch
mon genant sicht an di stat danczgk
dis
zeichen ist von natur kalt feucht vnd wesse-
rig
vnd wirt zu gegeben der brust der lung v
dem
magen wandelbar yn oderlossung

Lew
.
Das zeychen dess lawen hatt vnder ym
Turkey.
Lombardey das erttrich gogk vnd ma-
gogk
vnd dy ynsul Sicilia vnd das land persie
vnd
Behemen Mitt dem planeten Sol
14
die
stat Prag.
Diß zeichen ist warm vnd trucken
vnd
feurig vnd hat des menschen ruck vnd sei
ten
in gewalt vnd ist sorglich oderlassen.
ertrich nichin megir an dy zanzen vnd das
Uirgo.
das zeichen der iunkfraven hat vnder
im
gancz kriechenland die Jnsul creta oder can
dia
.
das ertrich almaseil. vnd Slesie mit d pla
neten
mercurio die stat Breßlav Diß zaichen ist
von
natur kalt truken vnd irdisch besehen dy in-
geweid
des menschen.
mittel in oderlassen

Libra.
das zeichen der wag hat vnder ym daß
ertrich
der Cristen bis an affric vnd das ertrich
Cuß vnd gros alexandriaz.
ouch das ertrich oste
reich
.
mit dem planeten mercurio. di stat nüren
berg
.
diß zeichen ist von natur warm feucht vnd
lufftig
des menschen nabel vnd vndersten leyb
bewarend
.
nutzlich im oderlossen.

Scorpio
das zaichen helt vnder im die erde.

albiges arabiam.
vnd barbariam. romaniam v
das
ertrich Zemonem.
auch groß arabiam Mitt
dem
planeten marte.
die stat padwa. diß zeichen
ist
von natur kalt v feucht des menschen scham
vorwarnde

Sagitarius.
das zeichen des schuczen hat vn-
der
im das ertrich aziud.
hispaniam ciliciam. sar
dinaim
.
mit dem planeten ioui das erdtrich von
hungern dartzu wien.
ofen. merhernn. olmuntz.
Das
zaichenn ist von natur warm trucken vnnd
feurig
den beinen vber dem knie zugeschriben.
15

Capricornus.
das zaichen des steinbocks hat
vnder
im das ertrich azim.
cheif albabar. ioazatt
yndian.
constantinopolim vnd des gantzen occi-
dents
port.
mit dem land lausitz vnd dy stat loka
mit
dem planeten saturno.
diß zaichen ist von na
tur
kalt trncken vnd irdisch vnd helt die knie dz
menschen
vnnutz im oderlossen.

Aquarius.
des zaichen das wassermans hatt
das
ertrich azenet alkuffam vnd alkot in egipten
vnd
das gelopte land dortzu vnd Schwabenn.

mit
dem planeten saturno.
di stat rotbus. dis zei-
ehen
ist von natur warm feucht vnd lufftig.
die
waden
des menschen besehend mittel im oder-
lassen
.

Pisces.
das zaichen der fisch helt die gegenn-
heit
gegen mitternacht vnd die stat Rom mit d
lande
portigal.
welchem land zw geeignet wirt.
Jupiter
der planet mit der stat großglogav Diß
zaichen
ist kalt feucht vnd wesserig besehen die
füß
des menschen mitel im oderlassen

Dise
12 zeichen werden geteilt in zway teil di
ersten
6 werden genant Borealia als vil gespro
chen
von dem wind Boreas der do blest vonn
mitternacht
vnd sind dise.
Stier Ochs Zwiling
Kreps
Lev Junckfrav Die andern 6 werd
gesproch
australia v d wd auster blost mit
tag
v sind dise.
wag. scorpio. schucz. steibok was
serman
.
fysch welcher 12 zeichen sind alleczeytt
16
6
vnder dem erdtrich vnder vns vnd 6 vber vnß

Uon
den linien
paralellenn


wEiter
zu reden von bedeutunge der
paralellen
ist zu mercken das ptolo
meus
spricht.
wie das paralellus ni-
chtis
anders sey da ein vnderschaid zwei-
er
linien so si gezogen werden on vorhind-
ernuß
gleich von einander stehende so durch
schneiden
si sich nymer yn ewigkeit.
Aber
also
.
paralellus ist ein spacium odder velde
zwischen
zweien linien
. welhs spacium am
anheben
vnd am end zwischen disen linien
yn
einer gleichen weite ist gezogen.
diser pa
ralelln
werden gesaczt pey dyser kaul der
werlt
nach dem vorgenant ptolomeo yne
111zal 21.
Der erst paralel abstet von dem E
quinoxial
4 grad tag habend 12 stund lang
2221/4 Der ander stet von dem equinoxial 8 d.

333vnd hat tags lang 12 std 1/2 Der drit stett
vom
Equinoxial 12 grad vnd hat tags leng 12
444stund 1/2 1/4 Der vierde stet vom equinoxial
16
grad dy grost leng deß tags ist 15 stund.

vnd
trifft vber eyn mit dem ersten clima.

555Der funfft paralell stat vom Equinoxial
20
grad vnd hat dy groste leng dest tags 13
666stund 1/4 Der sechst paralell hat 23 .
vom
17
Equinoxial
.
dy grost leng des tags ist in dy-
117sem
paralell 13 stund 1/2 .
Der 7 paralel stett
vom
equinoxial 27 grad vnd hat leng dess
338tags 13 stund 1/2 1/4 .
Der achtet paralell hatt
30
grad vom equinoxial gerechent yn dye
braite
die grost leng deß tags ist 14 stund.

vnd
vbergett das drite clima durch alexan
449 Der newnd paralell stett vom equi
noxial
33 grad vnd hat tag vffs lengst 14 st.

55101/4 Der zehend paralell stet vom gleycher
der
nacht das ist vom equinoxial 36 grad.

6611die grost leng deß tags ist 14 stund 1/2 Der
eylfft
stet vom equinoxial 38 grad dy grost
leng
des tags yn disem paralell ist 14 stund
77121/2 1/4 Der zwelfft paralell stet vom equino-
xial
40 grad.
vnd hat langen tag auff 15 Stunden.

8813Der 13 stet vom equinoxial 43 grad hatt
vffs
lengst tag 15 std vnd 1/4 vnd trifft cst
tinopel
9914 Der 14 stet vom equinoxial 45 grad.

101015hat vffs lengst tag 15 stund 1/2 Der 15 para-
lell
stet 48 grad vom equinoxial vnd hatt 16
stund
tag vnnd geett durch das fliß Bori-
stenes
111116 yn Revssen Der 16 paralell stet v
equinoxial
51 grad.
vnd hat leng deß tages
12121716 stund 1/2 Der 17 paralell stett vom Equi
noxial
54 grad vnd hat tags leng 17 stund.

131318Der 18 paralell stet vom equinoxial 56 grad
141419vnd hat langen tag vff 17 stunden 1/2 Der 19
18
paralell
hat 58 grad vom equinoxial vnnd
18
stund tag Der 20 paralell stet vom equi1120
noxial
61 grad vnd hat langen tag 18 stund.

1
/2 Der letste paralell ptholomei stett vom3321
equinoxial
63 grad vnd hat tag 19 stunden.

Uber
dise paralelln hat der münch nach
gefaczt
8 paralell dy yn dyser figur v eng-
heit
wegen deß zirkels nicht gesaczt werd

Uon
den climaten.

Ayn clima wirt gesprochen.
alls d
schreibt
Johannes desacrobusto.

ein spaci oder breite deß ertrichs
auff
welcher breite man merklich
spüren
mag vorwandlung deß tags nach re
chtem
gericht seyger yn ab oder zunemung
der
stund.
nach deß tages größ
. welcher cli-
mata
yn der zal süben sind als hiernach be-
deutet
wirt vnd werden ouch durch czyrk
els
linien bezeichent auff diese kaul.
vnd dy-
se
7 linien werden gent forderlich paralel
len
vnd haben vnderschaid yn den namen.

wa
worumb dise
7 linien werden genantt
yn
sunderhayt Climata.
von deßwegen daß
durch
si dy climata geteilt werden vnd zwy
schen
dise linien werden gesaczt.
aber ander li
nien
diser spacia oder stell der climat teyl
lend
vnd dise werden genant sunderlich pa
ralelln
.
auff das man yn eynem clima sunder
19
wandlung
deß tags mer dan an ain ortt so secztt
man
darein paralelln.
Ein exempel. Yn dem
5
clima ist der tag lang 15 stund gleich vndt man
fint
doch mer verwandlung des tags dan an eyner
stell
des ertrichs noch gleichwol seczt man das
6
clima von danne vmb eyn gancze Stund.
wye
wol
man spürt vorwandlung deß tags zwischen
disen
zwey climaten vmb ein halbe stund vnd 1/4
noch
seczt man an dise end nicht climata sunder pa
ralelln
.
auff das man eygentlich merken mag wo
sich
der tag yn dysem clima vorendert Dise cli-
mata
alle werden gerechent nach den grad v
dem
equinoxial.
Zuuorston aber was eyn
d sey ist zumerk so ein zirkel geteilt wirt yn 360
teyl
derselben teil eins ist ein grad.
ein grad aber
geteilt
yn 60 teyl der teil eins ist ein minut.
ein mi
nut
hat 60 secund.
ein secund hat 60 tercien. e
tercia
hat 60 quart.
vnd also biß vff ein decima
vnd
gleicherweyß als ein minut ist eyn teyl eins
grads
.
Also ist ein paralell ein teil eyns climats.
dorynne
er stet.


Das
erst clima dyameroes

DIs clima wirt genantt dyameroes von
der
ynsul meroe.
Die do leitt yn egypto
vmbflossen
mit dem edlen flyß nilo ko-
menndt
von mittagk welche ynsul me-
roe
ligt zwischen d driten vnd vierden paralell
20
vnd
yn dem 60 meridian mit ein halben.
vnd
stet
von dem Equinoxial 16 grad nach der
breyt
alls Hali halbenragel schreibt.
vnd an der
leng
hat es 180 alls ein yczlichs clima.
wie wol
das
.
das letste kurczer ist an der geschikligkeitt
dan
das erst yedoch hatt es eben dyse 180 grad
als
das allirlengst yn disem clima ist der tag 13 stunden.

v
9 minut vorstanden an d end diss climats an
dem
anheben abir pey dem equinoxial hat es 12
stund
vnd ist groß an der breit dann der andern
yndert
eins vrsach halb.
das die sunn von disem
clima
auß dem breiten weg 30 diaci das ist dess
tiersteigs
nicht geweichen kan auff oddir ab vb
er
23 grad von dem eqninoxial vnd von deßwe
gen
bescheinet si mer diß teil der erden wan si ge
leicher
doruff niderhengende ist irer strene da
auff
ein ander clima.
vnd so si dan gleich vnd nit
seitenhalb
dorauff scheinend ist.
so kan man nicht
also
bald verwandlunge des tags alls in einem
andern
clima gespüren.
auch haben die mensch
yn
disem clima die su vber iren heuptern gleich
sten
zweymol ym Jor vnd wirt genant zenit v
das
wert nicht lenger dan alls lang dy sunn yn d
selben
grad des mittags beharrend ist.
vnd alle
ynwoner
des climats die haben zweierley schat-
ten
ein gegen mitternacht so die sunn geht zu dem
zirkell
des Creps.
den andern schaten so si wid-
er
get gegen mittag zu dem equinoxials zirckel
21
diser
schatten mögen nicht groß sein so die soe
etlicher
moß gleich vber yn stet von deßwegenn
kan
man auch nicht also schier spiren dy verwan
dlung
deß tags allso do.
do die sunn grossen scha
ten
wirfft alls yn europa.
vnd ee weiter gegenn
mitternacht
von dem equinoxial ye weiter vnd
lenger
die sonne von den stenden materlichenn
corpern
schate wirffet.
wideru alls nahe dem
equinoxial
deß kleiner vnd neher schatten.
Auß
disen
vorgenanten sachen mag gezogen werden
wie
das alsobald ein land gefunden wirt ligend
außwendig
disen dreyen zyrkeln der sunn leich
tlicher
gespurt mag werden groß verwandlung
deß
tags dan yn disen landen dy do vndtirworf
en
sein dem weg der soe das ist dem Tiersteyg
alls
vorgesagt ist.
von deßwegen hab dyse men
schen
yn dem 7 clima lenger tag dan dise vnderr
dem
tropico cancri oder capricorni.
dise verwan
dlung
der tag vorendert sich von dem equinoxi-
al
bis zu dem zirkel artico.
den man nent zu teüt-
sch
den wagen am hymell allso das dye selbigen
menschen
disem gestirn vndderworffen ein halb
Jor
tag haben.
das ist von Gregori byß vff Lam-
perti
.
Jst von dyswegen wan dise menschen hab
en
ir zenit vnder dem polo artico.
So muß v no
tes
weg der eqnoxial sein yrer Orison.
das ist der
zirkl
dory di so vff v nider get v so bald di so
sich
negt von Eqnox.
geg mitnacht so get in ir tag
22
an
vnd so die soe wider von dem eqnoxial sich
neyget
gegen mittemtag.
get yre nacht an. alls m
wol
sichtigklich dise dyng sehen mag yn corpore
sperico
Diß erst clima hat nach der breit 440
meilen
alls leupoldus seczet vnd dy erhebunge
des
poli das ist
der ax des hymells yn disem cli-
ma
das ist 16 grad von yrem orisonte.
dy stet ym
ersten
clima sind dise vorderlichsten.
arim. thana
haw.
manna. gecz. terre yndie. affar. cerugk. ame-
dia
yn affrica.
Facili yn yndia. Zabech ym mittell
dy
stat des kunigs alcimbenis.
anthimantipeda
amenia
.
dy statt des reichs magogk. ceda am ent

das
ander clima diasienes

DJs clima wirt genant dyasienes.
von der
stat
siene dy do leit vnder dem Tropi-
co
cancri dauon lucanus also spricht
Umbras nusqu flectente siene. wie das
der
schatten der menschen oder ander corpern
nymer
gelengt oder gebrochen wirt vorstanden
ym
mittag desselben tags so dy sonne ym kreps
ist
.
dy grost leng deß tags yn disem clima ist 13 stunden.
ein
1/2 vnnd 1/4 vnnd hat an der preit 29 grad v
12
minut.
das bedeut 400 meiln hy vntten bey
vns
.
vnd dyß clima durch get dy gelegenheit zyn
vnd
yndie vnd gett halb durch affricam dy erhe
bung
poli yn disem clima ist 24 grad.
dy furder
lichsten
stet yn dem andern Clima sein.
Mecha
23
anburi
.
dy stat des künigs von yndia. des künig
es
stat von zyn
.
deß konigs stat der moren. iurg.
erana.
almansora almediana. alre. thebim cordu-
la
am end

Das
dritte clima
dyalexandrios


Dys clima anhebend vom orient durchget
das
gelopte land vnd durch dy end egy-
pty
begreiffend dy statt alexandriam dye
do
ligt de achten paralel v vnder dem sechtzigi-
sten
meridian.
dauon dann das clima gent wirt
dyalexandrios
yn kriechen diser statt ist gewe
sen
ptolomeus claudius.
v deßweg er dy zall
der
meridian anhept zu zel wyweit ein yczlich
er
meridian gestand ist v alexandria.
dy leng
deß
tags yn disem clima ist 14 stund v 15 minutt
an
der breite aber hatt es 33 grad vnd 40 minut
das
macht 550 meilen auff dem erttrich.
dis cli-
ma
hat dise vorderlichsten stett alls wedecz.
Cati
duquia
.
new babiloni. alkayr. albertim. granat
hyspanie Jsta dy stat des winden.
Jor. fugica egi
pty
.
alexandria damnata. alkuffa. cartago hierusa-
lem
.
damast. dye erhebung poli yn disem clima
ist
30 grad vnd 30 minut.

Das
vierde Clima
dyarodus
.
24
vOn der stat rodis hatt das clima sein
namen
wan es dy gancz insul Rhodis.

vnd
cabros yn ym beschleust vnd hatt
an
der braite 39 grad gleich macht pey
vns
auff erden 300 meylen vnd grosse des tags
yn
disem clima ist 14 stund vnnd eyn halbe dys-
en
ynwonenden menschen yn disem teil wirt der
Polus
erhabenn 36 grad vber yren Orizon dy
ser
zirkel orizon ist dorynne dy su vff vnd nyder
get
vnd endet vnser gesicht.
also vorstanden so
e
mensch stunde auff einer hoe vnd sech vmb sich
lantschafft
als weit er mocht.
so sicht er ein zirkll
dem
ertrich gleich an dem firmanent zu ring v
welchs
zirkels centr der selb msch macht wo
er
stehet.
dy trefflichst stete yn dissem clima sein
dy
Maiorica sibilia sardinia ynsul sicilia ynsul p
noric
dy stat persi.
aldt babilonia balach eduni
a
thilus ynsula yndie.

Das
funffte clima
dyaromes

dys
clima anhebd yn orient durchgehtt
dy
stat Rom von danne is genant wirtt
vnd
ander vmbligende stete vnd lanth
schafft
.
vnd hat an der breite 43 grad abstd vom
eqnoxial macht 255 meiln pey vns gerecht.
dy
grose
aber des tages ist 15 stnd vnd polus articus
wirt
dis msch erhab dy hyrin won sei von
yr
oriz 41 grad v e tercia das ist e 1/2 es muts
25
Dy
mechtigisten stete yn dissem cla sint disse Ra-
gos
.
Lisbona. tholetum. cesaria augusta. neapolis.
tharent.
roma. facar. ym mittil dis climatz Sena.
perus.
amesa. tholoza der berg. pessulanus. ancho
ra
thaurinum.
valentz am ende

Das
sechste clima
dyaboristenes

wIrt gent dis clima van des wassirflisses
boristenes das durch rewsserlantt flew-
sset
vnd felt yn das schwartze mehr.
an
der
preite hat is 47 grad vnd 15 minut
gerech
t vam equinoxial gegen miternacht yn d
polo
artico dy groest lenge des tages ist 15 std
einhalbs
vnd ein 1/4 dissen ynwoneren wirt dy als
des
himils erhaben 47 grad vnd ein 1/4 vnd hath
yn
ym disse greste stete Massilia.
genua dy gegen-
heit
.
wyenn. mediolan. ferer bnomia. compestel.
Portigal.
prix. venedig ym mittil des climats. c-
stantinopul
.
Costintz straßburg. villac disse prei-
te
des erttrichs ist 212 meiln gerechnet vom mit-
tag
yn mittirnacht

Das
sibend clima dyaripheos.

Genant vrspringlich von den pergen ryffey
dye
do gehn durch reyssen vnd mosquitt
en
vnd diß clima ist das aller kurtste v o-
ri
t
yn occident das macht di engheyt der kaull
oder
deß zirkels der erden.
vnd hat an der breitt
50
v 3 minut vom equinoxial vnd macht yn
26
dy
preit der meilen 185.
dy gröst leng deß tags
ist
16 stund 15 minut.
dyse vornemlichsten stett li
gen
yn dysem clima.
Paris. Ulm. augusta vinde-
licor
.
Munchen. Salczpurg. wyen. Ofen. Roto
magos
.
Colln. Agrippina. Mencz. wirrtzpurgk
Nurnberg.
Jngelstat. Ratisbona. Erford. Lipczg
Prag.
Mit disem 7 clima beschliessen vil astrono
mi
dy ynwonenden land als diser ptholomeus
Dyonisius tessalonicenß
.
Anßhelmus de vergine
mundi
.
vnd ander vil mit ym sprechen alles das do
funden
wirt außwendig disem climata sol nit ge-
acht
werden vor ein clima wan worumb man fin
det
nicht alls vil besaczter land geg mitternacht
alls
gegen mittemtag yn dem vierteyl diser kaull
dorumb
schaczen si es fur klein ding hermes ab-
er
der pphūs seczt dorczu das achtet clima vnd
dyse
stat dorynn kunigsberg.
Danczgk. magde-
burg
.
Braunczweigk. Crokau. Breßlav. Lubeg.
dantisten.
Jrland. Schotten vnd schweden also
st dise bekante werlt geteylt yn 7 teyl alls da
non
dauon gesagt ist.
vnd hat an yrer breit vberal als pto
lomeus
seczt 180000 taust gewend das macht
20000
meylen vnd 40 meilen.
ein gewend ist
200
schrit zwey gewend machen 1/4 zwey vierteil
einhalbs
meyl zwu halb machen ein gancze

von
den meridians zirkeln

es ist zuwissen das
dise zirkels lini di do
gen
von einem polo yn den andern
. wer-
27
denn genant Meridiani.
allso schreibt ptolome
us
wie das meridianus sey
ein zirkel linia gleih
durch
vnser cenit v teylet vnsern orison yn zwei
teyl
beyde polos treffent vnd durchschneidet all
le
climata vnd paralelln yn kreiczwyß
. diser me-
ridian
alls ptolomeus seczet der sein 36 vnd ycz
licher
meridian helt 5 grad so kompt es.
das do
36
mal 5.
macht 180 also vil grad seyn yn einem
halben
czirkel.
yn der figur dises buchleins fin
det
m nicht mer w dy meridians lini halb.
das
ist
18 das ist gesche von wegen der kleinheit di
ser
figur auff das man dy linien nicht sere nahen
bey
einander seczt sunder yn moß disem wercke
dienend
.
vnd sind doch gleichwol volkom an
den
graden allein das die linien nicht geczogen
sein
so ist zumerken das yn diser gegenwertigen fi
gur
eyn spaci 10 grad beschleust vnd so mach
15
grad 3 meridian das bedeut hye yn der figur
anderhalb
spaci daz hatt ouch eben alls wol 3
meridian
alls ptolomeus seczt vnd 3 Meridian
mach
allzeyt e std.
das wer 15 . diser meridi
saczung
ist von deßwegen das man lychtlicher fin
den
kan wye weit ein stat oder land vom obend
oder
morg lig mag so vindet m ouch wy vil stun
d
ein ld ee tag hat dann das ander.
alls das lt
zu
klein polen haut ee tagk dan hispanienn czwu
st
d 1/2.
gleicherweyß priester Johann yn yndia
hatt
Ee tagk yn seynem lannde vier stundenn.
28
dann
der moscobitt also mag man ouch sag von
stetten
dy statt crakaw hatt er tag 1/4 einer stunden
d
n nūrbergk.
disse geschichte kom alle von
weg
der runtheith des erttrichs wen worumb
dy
son kann nymr bescheinen das erttreich gantz
sunder
allein dy helfft von des wegen so dy zonne
yn
orient awff geht vber den gemeen oriz zo be
scheinet
sy ein vierteill yn dem obren emisperio vn
ser
weltt vnd ein viertteil yn dem vnttirn welche
zweier
vierteill macht ein halb teil.
so mag man
nun
merken das 18 Meridian sind yne eynem
viertel
eins zirkls Und 3 meridi macht ei std
so
kompt ys das dy yn orient yn der statt.
kathigara
ee
tag hab 12 stund d disse zv lisp in hyspaen
das
mus verstd werd so dy soe ist im eqnoxial
vnd
das ertrich glich von der son beschin wirtt.

hab
t wir verstand das di statt kathigara 12 std
ee
tag hat dan lispon.
so mus dy sone abir so lge
ober
daz ertrich strich bis sy kompt yn occident
bey
lispon das sind ouch 12 stund so wirt si yn 12
stund
das ertrich gleich vbergan.
vnd vntt 12
macht
24 stund das ist ein natturlicher tag.
so ab
er
sich die soe neiget v d eqnoxial so machet sy
den
geg mitternacht grosse tage So aber iemant
gern
wissen woltt wi vil meilen di sonne liffe auff
d
erttrich gerechnet der thu im also Er nem dy grad
di
der zcirkel der sonn hatt der sint 360 vnd teille
disse
durch 24 stunden so komen im 15 das sintt di
29
grad
also vil loufft si grad eine stund Darnach n
15
vnd multiplicier das ist manchfeldige si durch
60
wann ein grad hatt 60 meiln gemeinlich avff
der
erden gerechnet so koment dir 900 meiln also
vil
loufft si eine stund.
auch ist zw wissen das sich
di
meridi in miternacht vnd in mitttag sere enge
vnd
alle vff einen punct komen.
Und doch glich
wol
ire eigenschafft irer grad also volkomen be-
halten
am end als im mittil vnd wie nohet das die
lineen
pei enander stehn pei den zween poli.
doch
gelichwol
hat ein ietzlich spaci 5 grad also vol-
kom
als do si preit sein vnd disse grad eng v
vorinng
sich also sere das ouch menschliche vor-
nunfft
dy selben grad an der zal nicht begriff kan

Hienach
sagt es von
den
zwelff windenn.


in disse kawle des erttrichs.
wegenn
vnd
blozent 12 winde in mancherlei
weisse
etliche mit storm vnd vngesti-
mugkeith
.
etliche linde vnd sanffte et-
liche
trucken vnd durre etliche feu-
chte
vnd naß etliche kalth vnd wesserig.
vnd alle
nacheinander
So ist zu wissen das 4 forderliche
winde
sein vnd 8 zwfellige di forderlichsten 4 yn
der
figure bezceichnet.
sein genant ym latein sub-
solanus
fauonius aspericus vnd auster dewtsch
30
wirt
genant Subsolanus
Ost. der ist sanfft vnnd
lind
blosend von orient Der ander Fauonius
wirt
genant
west wehend von occident. vnd ist
miltygklich
dy blmen bringen Der drit wed
v
mitternacht Apercias gent.
wirt zu deutsch
geheyssen
Norden vnd ist von natur kaltt vnnd
schneygk
Der vierd mit namen auster wirt czu
teutsch
genant
Süden vnd kompt vom mittagk.
von
natur naß vnd warm diß sein dy forderlichst
en
viere

Die
andern 8 komen auß disen vieren alls v
Osten
komen zwen seytner der ein gegen mitter
nacht
heyst Ostnord auff latein Eurus vnd prgt
tunckel
wolken.
der ander gegen mittag der hey
set
Ostsüd ym latein Uulturnus dieser truckett v
tawet
.
Der ander heist Fauonius auff teutsch
west. vnd hatt ouch czwen seytner. der ein gegen
mitternacht
heyßt Chorus yn latein.
czu deutsch
westnord diser bringt Nebel yn klarheyt. der an
der
hat er gegen mittag vnd heyßt affricus.
tutsch
westsüd vnd ist von natur stormig mit regen

Der
dritte heißtt apercias yn mitternachtt vnd
hat
ouch zwen seytner den einen geg orient v
heyßt
aquilo oder boreas.
teutsch Nordost vnd
ist
von natur kalt vnd trucken.
den andern hat er
gegen
occidt v heißt Circius.
teutsch nordwest
vnd
ist von natur schneygk vnd hagelicht Der
vird
heyßt auster v hat ouch zwen seytner.
der ein
31
geg
orit v heißt
Sudost. lateynisch euronoius
vnnd
ist von natur warm yn mössigkeit.
Der ander
ist
gegen occidt vnd haist ym latein euroauster.

auff
deutsch
Sudwest vnnd ist von natur gancz
varm
Diß sind dy zwelff wind dornoch sich d
die
wether vorwandlen auff diser werlt.

Ostnord v mitternacht
Orientalis Ost
vom vffgang
Ostsüd vom mittag
westnord von mitternacht
occidtalis west
v nydergang
westsud vom mittemtag.
Nordost von orient.
septtrionalis nord
v mitternacht
Nordwest von occident
Südost von orient
meridionalis Süd
vom myttag
Sudwest von occident
32
Uon
teilung der irdischen werlt


gEnczlich vorklerung diser ding dy vns
dienen
außzumessen vnd zuteilen dyse
vnsere
bekante welt genugsam gesche-
hen
ist.
beide zu erdtrich vnd zu mere
berge
vnd fliß wy und wo yczlichs gelegen sey.

yn
was teyl der werlt.
v yn welch Clima. neb
welchem
paralell vnder welchem meridian das
d
leser leicht zu finden wirt sein.
so er dise vor
geschribne
ding wol vernomen hat vnd si merk-
en
wirt.
So ist zuwissen wie das vnser ober emi
speri
vnser werlt wirt geteiltt yn ym selbstt.
dor
noch
wirt es veinder geteilt durch mere dorno
ch
durch perg vnd ouch durch flyß.
zu dem erst
wirt
es geteilt yn ym selbst das ist yn drey teil als
yn
Asiam.
Affricam vnd Europam. zu dem and
ern
werden dise drey teyl von einander geschay-
den
durch die mere.
das ist alls asia wirt geschei
den
von europa durch pont eurim.
das ist das
swarcze mer v durh das mer ege.
z dern mal
scheydt
sich asia v europa durch gepurg.
das ist
zu
latein gt Riffe.
z driten wirt europa geschy
den
von asia mit dem flyß tanays das do entsprin-
get
yn dem 18 paralelln vnd 70 meridian auß d
perg
Riffei.
affrica wirt geschaiden von europa.
durch
das mittel meer vnd durch di enge hercu
lis
zum andern mol wirt affrica gescheyden von
33
Asia durch Sin arabic.
Das ist durch das ara-
bische
hap deß rotten meres Zum dritten mal
wirt
affrica geschaiden von asia durch den aller-
edelsten
fluß Nilum.

Uon
den meheren

AUff dieser kaull dess erttrichs.
vnd dor
umb
vindet man forderliche dreyerley
mehr
dy dyse kaul des ertrichs vmflie
ssen
Das erst meer wirt gt late ma
re
extrane
oder extern.
zu teutsch dy offne se. dyß
mor
hat eyn hap das do genant wirt Hesperus si
nus
.
aber auff teutsch ist ein vsgewaschen hol oder
kluns
yn das ertrich nicht gleich dem rechten v-
ber
auff teutsch eyn hap wideru wirt zu zeyten
gesehen
ein erttrich das sich wirfft vnd streckt in
ein
groß mr.
vnd wirt gent auf kriechisch cher-
sonesus
.
zu teutsch eyn vorschuß ein reff oder vor
schus
deß erttrichs
. so hat das mör ouch ein vorsch
gt zimbricus der sich strekt gegen mitternachtt
von
orient vnd hat ettliche schene ynsuln hyber-
niam
das ist yrland.
Engelland. Daciam. Norive
gen
.
Sweden. Gotland vnd Schön. von dan dy
schene
hering kom Das ander mer wirt gent
Mediterrane
vnd hat ein hap das do gt wirt
adriaticus
welchs hap schaidet kryechnlannd
vnd
welsch land vnd hat dyse vorderlichsten yn
suln
als Ciprus Rodis Candi Sicili Sardam
Euboeam.
Nigropont Curson vnd Cursicam.
34

Das
dritt mör wirt gent yndic.
das ist das yn
dische
mehr
vnd hat diese hap Bangetic persic
arabic
vnd das grosse hap yn orient.
ouch hatt
es
ein forderliche ynsul Taprobana gent

Uon
den teylen Europe

FUrderlich zu sagen wy dy teyl diser yr-
dischen
kaul geteylt vnt geschaid wer-
den
durch fliß vnd berg yczlichs yn s-
derhait
.
So well wir an heben an d
teyl
europe vnd dyß teyl also zu gliden vnd auß-
legen
Europa wirt gent von der tochter dess
kunigs Generois yn Libia dy do gt was Euro-
pa
.
Alls v yr dan dy poet schymflich schrei-
ben
.
wie das Jupiter geg yr hiczlich yn lieb was
entzundet
vnd mocht si bey dem künig generois
nicht
zu willen hab do nam er an sich ein gestalt
eins
ochsen vnd schwam vber mör zu dieser ick
frawen
.
vnd si auff seinem ruck fassend. füret er si
vber
mör vnd pracht si yn europ dauon hat dis
teil
seinem nam.
diß teyl hatt yn yme vil schoner
berg
dy do alle vrspringlich v einer worzel k-
en
.
welche hoe der würczell aller geburg yn diss
er
europa ein ursprg gibt vnd wirt gent Alpes
auß
welchem perg dy grösten fliß yn europa ent-
spring
.
alls der rein der do fleüst durch teutsch
land
.
Rodanus der do fleust durch franckreich
Dy
thunav danubius gt dy do fleist durch Pay
ern
Steyern Hgern vnd Ostereich.
Und ouch
35
durch
dy walachey vnd felt yn mare Ponticum.

Padus flevst durch Lumbardey vnd welschld
Der
vorgt berg wirfft von ym drey armen.
Der
erst
get durch Swab.
behem. slesie. bis bol.
do
wirt er gent Carpatus das ist krumppach
dornoch
durch revssen vnt wirt gt Riffeus dor
noch
durch aziam Der ander arm get durch swey
czerland
durch Payern Steyern.
schlauoni. wa
lachey
vnd durch Criecherland bis geg Cstan
tinopolim
do er sich an dem mör endet Der dritt
arm
gat durch gancz welschland vnd teylt das
zwey
teil.
do mit yn gemeinheit sey gnug gesagtt
von
den teyln europe yn sunderhayt aber also

Hybernia yrland.
Albion Engelland 1


Hyenach
ist zu mercken das dyser Numerus
yn
der figur ouch verczeichnet ist.


DJse zwu ynsuln lig ym occidt yn dem
18
paralell vnd vnder dem 4 meridi das
sind
25 grad vom occident vberal mit
dem
eustern mör vmgeben vnd gegen
mittag
hab si dy land von franckreich.
yn der yn
sull
albion oder brittania ligt dy stat lundin dess
kungs v Engelland der eyn herr ist dyser zwey
er
Jnsuln Britanie vnd hybernie
36
Jn
disem yrland findt man mensch dy do swcz
haben
an yren hynderteyln grob sind sy vnd vn
edel
vnd haben yn diser gegheyt schön vich czu
narung
py disen ynsuln sind dy orchen oder nor-
wegischen
clippen 30 yn der zall.
auch hat dyse
ynsul
albion einen schönen lustig wald Cottidu
nia
gt nuczlich von gutter waid bey dises lands
gelegenhait
entspringt ein schön flis Liua genant
fallend
yn das teutsch mör dise ynsulln haben d
lengsten
tag 18 stund vnd ein grad nach der leng
helt
eyn grad 32 meylln 1/2 .

Hyspania 2

HYspania leyt ym occident vmflossen v
obend
mit dem ewssern mehr.
v mitt-
tag
mit dem yberischen mer vnd mit d
enge
herculis auch mit dem Balleary-
schen
mör
.
von miternacht mit der offenbaren se
vom
morgen wirt das land beschlossen mit den
bergen
Pirrenes.
vnd wirt beschlossen zwischen
dem
ersten vnd dritten meridian vnd czwischen
dem
11 vnd 14 paralell.
dise gegenheytt hat siben
kunigkreich
alls Portigal Granate Nauarre Hi
spanie
Castelle Kathelonie vnd Gallicie.
yn dysem
kunigkreich
gallicie leyt Sant Jacob zu compe-
stel
yn dem land Bethica zugehörig dem künig
v
hispania
ligt ein stat Cordula gent von dan ist
burtig
gewest Seneca der maister ouch ligt eyn
stat
yn hyspania Lispon gent do ist groß handt-
37
lung vnd nyderlag europe vnd affrice.
dy forder
lichsten
flisss yn hyspana sind dyse Tagus Hy-
berus
Betis.
doria. vnd pisarga. Hiberus vnnd
Pysarga entspringen auß dem berg vindio Tag-
us
dem berg ortospeda dy grest leng deß tags
yn
hyspania ym mittl ist 15 stund.
ein grad macht
nach
der leng 47 meiln.

Gallia
Franckreich 3

FRanckreich das lantd wirt gelobt von
fruchtbarkeyt
der menschen vnd deß
vichs
mit guter bequemikeit aller nott-
turfft
.
vnd ist gelegen vom occidt das
ist
von dem gemeinen orison ym obend 18 grad
das
ist yn dem fierden meridi v get bys auf den
7
meridian v occident vnd ligt zwischen d 15
vnd
30 Grad Yn Franckreich ist der
lengst
tag 16 stund.
yn dysem franckreich sind vil
löblicher
stet dy von kurczwegen hye nit benant
werden
yn dysem franckreich ist eyn gegenhaytt
Reynland gt dorin coln leit vnd ander vil nam-
hafftiger
stett ouch sein yn dysem vorgten frank
reich
vorzeyten gelegen Picarden Prabendern
Lotringen Elzezir Schweiczer westrich vnd an
der
vil nacion czu streyt wol tugendhevtt greme
zind
mit germania dyß teyl offtgenant hat dy perg
Alpes doruß entspringen Dye czwen schön flyß
Reyn vnd Rhodanus.
v das sind ouch dy treff
lichsten
wasser yn diss land.
38

Germania
nyderste teutschland. 4

DJs teil wirt beslossen von mitternachtt
mit
dem germico mör das ist das teut
sch
mör
Am andern teil mit dem sarma
tisch
mör
geg mitternacht von dem morgen mitt
der
weichsel vom obd mit dem Reyn vom mittag mit
der
thunav Dise germania leyt v abt 30
grad
.
das ist der 6 meridian vom obd vndt
get
bys yn den 9 meridian.
Und merk alweg
das
ein spaci in diser figur 2 meridi bedeit v leyt
zwischen
13 vnd 15 paralelln gegen mitternachtt
Dy
namhafftigste perg yn germia sind arme
v
dem Swiczer gepurg.
diser berg lengt vnd brei
tet
sich durch Peyern Behemen vnd slesie etc.

Und
dise germia hat dise gröst fliß domit si be-
kleidet
vnd geedert ist als der Reyn der ouch
franckreich verzeichnet ist.
das ist v deßweg das
sich
dy herschafft der selb land offt verendert hatt
ydoch
ist der Reyn ein vnderschaid zwisch frank
reich
vnd teutsch landen Dornoch ist yn
germ
ia dy thunav dy do aber scheidet teutschland O-
stereich
vnd vngern Dornoch dy Elbe.
dy ader. di
weser.
dy Mora. Regus dau Regspurg wirtt
gen
t.
dis land hat 15 stund tag 1/2 vff das lengst.
vnd
helt yn ym dise Nacion.
Schwaben Frck
Peyern.
westual marker Pomern.großpoln kle
poln
merher.
slesie. Behemen. Frisen. Hollend
Brabender.
Schweiczer
39
Gotland. norweg. schwed
DJse land lig in der offenbar se auff allen
orten
vmfloss v ligt ser geg mitirnacht
vnder
dem 21 paralell v zwischen dem 9
vnd
10 meridian vnd ligt von d gemein occi-
dent
40 .
vnd e zweyteil ouch haben ander vil
land
grenicz nohe mit disen Alls holld engro-
nen
ladt
.
vteld. vermeld. emld. leifld. vndt
dise
ld hab tag 21 std vffs lengst gegen mitag
aber
do ist seld lauld.
sicholm. bernholn. falster
vnd
ander vil ynsuln dy v kurczwege nicht verczei-
chnet
werden.
Es wirt ouch gesaczt v der Figur
ptolomei.
Eyßld v das geliuert mör das ligt als
vßwendig
dez zirkel artico gegen mitternacht di
selben
haben tag 3 Monat lgk

Pnia Hgern vnd Ostereich 5
DJe ltschaft also gt ligt v dem gemein o
ccident
yn yrem anheb 30 .
das ist der 6
meridi
vnd begreifft in der leng 3 meridi 1/2 das
ist
biß yn den 47 .
v wirt beschlossen v miter
nacht
mit der tunav v mittag mit dem venedy
schen
mor
v orient mit der theysse v occidt mitt
d
hoh alp perg.
von disen alpen kpt durch di
se
pnia e arm vnt scheidt diwind das ist das lt
illiris vnt liburnia.
v beiden teilln Hgerld. Dise
pnia wirt geteilt yne czwey teil als paniam
das
ober vnd das niderld.
das do wirt gt das niderteil
wirt
gcz hgerlt besloss mit der stirmark crabat
40
Das
ander wirt gt das oberteil.
das ist ostereich.
ouch
hat es weyte vnd grosse gegheitt reci das
ist
corual vindeliciam das ist hochswab Noricu
das
bairn.
ylliris vnd liburnia das sind wdische
l
d
.
dy grest stett hy yn swoben pey Ostereych.
v
steirn ligend sind Augspurg landshut v reg
ensburg
Yn ostereich dy forderlichste stat ist wyen.

yn
diser gegheit ligt der berg cecius.
den ma nt
kalenberg.
dy grost flyß yn hungern sind dise dy
Thunav dye saw vnnd dy teysse dy vorgte ld
hab
grosten tag 16 stund dy an der thunav ligen.

dyse
land aber dy do ser lige gegen mittag dy ha
ben
15 stund vnd 1/2

Jtalia welschland 6
Welsche land sein gelegen yn europa v
dem
occidt mit irem anheben 29 grad.

das
ist yn dem 6 meridian an czwen grad.

vnd
streket sich yn den morgen bis auff 43 grad
das
macht v occident gerechent dy preyte ytalie
gleich
drey meridian Diß land wirt vm
slossen
vom mittag mit dem Tirrenische mer v
mitternacht
mit ein arm von den alpenbergen.

von
orit mit dem yonisch mer von occidt mit
d
sweyczer gepurg.
dyß land wirt geteylt yn 2
teyl
alls yn lombardy vnd yn welschland.
yn dy-
ser
gegheyt sind etliche namhafftig stet als Ge-
nva
.
mediolan. florencz Rom. Uenedig. neapolis
vnd
ander vil stet dy hye nit gt werd.
ouch hat
41
diß
welschland vm sich vil schoner ynsuln dy vor
derlichste
v schonste ist cursita.
auff tutsch cufr
Dy
namhaffigist flyß in ytalia das sind dy zwen.

Padus vnd Thiberis.
padus entspringt auß den
bergen
alpen vnd velt yn das venedisch mer ge
n
t
zu late sinus adriaticus.
Tiberis aber velt yn
das
Tyrrenische mer geg mittag geleg yn disem
land
ytalie wechst gutter wein das doryn das pöst
ist

Sicilia Sardinia ynsulln
DJse zwu ynsuln ligen in dem mitelmör v
sind
vor zeyt gestand an dem lad ytalie.

sunder
durch vngestyme deß mörs sint si ab
gesundert
von welsch land vnt sind geleg v
d
obend yczliche yn sunderhait wan sardinia lign
vom
abend ym 6 meridian das ist yn dem 30 grad
vnd
sicilia ligt yn dem 7 meridi das ist vom ob
end
35 grad v ligen zwischen dem 10 vnd 11 pa-
ralell
vnd dem 4 clima vnd hab tag 14 stund 1/2
1
/4 In der ynsul sicilia do ligt der berg Ethna der do
ewig
print.
Das ist v deßweg. Dyßer pergk ist
gancz
löcherig vnd mit sweuelicht ercz durche
dert
Und so dy wind dysen berg durchblos er-
weck
si es vnd wirft v im ins mer feirig kol des
swebels
v deßweg ist stet vngestymigkeyt vff
d
mer.
dise ynsul stet gcz auff ein swarcz loch
erigen
stein
Topos gent den man hie yn dis ld
en
landen braucht.
yn d bad sich domit crawen oder
42
yucken
das do gemainer ist bey den froven dan
bei
den menern ouch vint m am vber diß mörs
tyrrem das do sicili besleüst v mitternacht den
stein
bbes do mit m pergamen slicht vndt ist
scha
des mörs yn derbheit gewdelt v der sun
nen
.
yn diser ynsul fint m. alls m spricht das loch
patriey dise ynsul helt der kung v arrogonia

Jtem
sarmac europe reyssen lit 8
JN sarmac vint m nitt vill sderlichs v
schönen
steten aber v sinreichem volk als
yn
andern landn sder vil wüstg grosse
haiden
.
breit ld. wenigk volk vnd halp Cristen
vnd
wirt gehalten v dem polnischen kunig lig
end
v obend mit seem anheben der grenicz 44
grad
das ist yn dem 9 meridi vndt streckt sich yn
orient
bis auff 63 grad das ist bis yn den 14 meri
di
dy breit ist deß lands 4 meridi das ist 20 grad
Ein
grad nach der leng y disem paralell machtt
40
meiln welsch.
vnd wirt beschlossen zwischen
dem
15 vnd 20 paralell gegen mitternacht ligen
yn
disem land sein reussen.
litten. massurn mosqui
rer
an der grenicz.
ouch poln. thatern yn welcher
thatarey
dy stat kaffa gelegen ist ouch hat das
l
t schöner fliß zwen alls den nepper vnd den nest
er
beide fliessen si Ad pont eurun.
das ist yn
das
schwarcz mör.
durch diß ld get ein arm des
gepurgs
v den alpen auß dem schweiczer ge-
purg
.
yn disem ld ist der lengst tag ym sumer 16
43
stund
1/2 Ligent in dem 7 clima.

Dacia walachei. 9

Das land wirt gt di groß walachei.
Ouch
wenig
namhafter stet haben.
außgeno-
men
di anstossende land di in dissem teill
europe begriffen sein als do ist sibenpurge Ein
fruchtpar
land von we vnd getreid teutsch volk
habend
vnd wirt genant v ptolomeo.
Jaziges
metanest
vff kriechisch.
auch heltt diss teil die
gancz
disputei oben vnt niden di sirfen vnd dar-
dinen
vnd boßnerlant das ist misia.
diß land sto-
sset
von orient an das schwartze meher v obend
an
illiris das ist winden landt von mitternacht an
sarmacia
.
ewrope vom mittage an macedoa das
ist
criecher lant durch disse gtze wallachei flew-
sset
di thunaw vnd pei kilian vorlewsset si den na
men
vnd heisset ister vnd fellt in das mehr an sechs
enden
.
ander wasser mer hat disse gegenheit di
man
klerlicher sehen mag in ptolomeo de situ or
bis
.

Macedonia criechenlant 10
Macedonia wirt gesprochen von dem ku
nige
macedon
vnd ist gewest das vatter
land
allexandri magni der di grosse we-
rld
bestritten hat dis landt leit vom ab-
endt
45 grad das ist in dem 9 meridian vnd geht
bis
in den 11 vnd wirt beschlossen mit den adri-
atischen
mehr
vnd mit dem mehre ionio gegen
44
geg
occidt mit dem mör Egeo vnd cretsi v
ori
t v mittage mit d mitel mör v mitternacht
mit
d sirfin vnd Boßnerld dys ld Grecia yst
gewest
ein Muter aller kst wa auß yr ist kom
en
dy Lateynisch sprach vnd ander vil bucher dye
dy
krieche gemacht hab vnd dornoch sein sy
procht
yn late von dan wir diese kst vrsprglich
hab
alls da diser münch der do yrfar gewest
ist
yn kriechischer sprach der dan diß werk in la-
te
pracht hat das do sst villeicht in ewigkait vor
halt
wer word bei d kriech vnd dise gegen-
heit
ist geteilt in 4 teil.
als in macediam Eupir
achai vnt poleponesi in dis gegheit vint m
vil
schöner stet.
als athene. Thebe. Metropolis.
Tessalonita.
causandria vnd ander mer die do von
kurczwegen
hi verswig bleib.
Bei disem Mace
donia
ligt in dem mör di Insul creta oder cdia.

vnder
d 11 meridi vnd zwisch d 10 vnd 11 para
lell
di Insul Lempnos ligt vnder d 12 paralall v
10
meridi mit e 1/4 .
vil ander Insul sind in grec di
do
v kuczweg hie nicht gemelt werd.
domit
sei
gnug v diser europa gesagt.
wer aber weiter
wiss
wolt von mcherlei stet.
perg wassern v
insuln
der mag anseh ptolome mit sein figu-
r
dori er vindet was er sucht ist nach vßweiß-
ung
der graden

Zumerck
was buchstab oder littera
europa iebg der sproch hatt
45
Dise gancze europa braucht gemelich
zweierlei
littera oder
buchstab alls La
tein
vnd kriechisch ouch wenig rewß
isch
.
Das do kompt vrspringklich auß
kriechischer
littera.
Aber lateinisch littera hat ein
en
vorgg vor all andern wan woru m magk
schreib
mit diser lateinisch litter allerlei sproch
di
m deütlich k außred.
ydoch forderlichen
brauchenn
sei Francos walb Teutsch Behem.

vnd
Englisch.
di kriechisch zg gät Grecia Ma
cedonia
Epiro Achaia vnd e teil in Azia minori
vnd
ouch in moßquit mit der Revßisch littera.

Yn
sproch so endern sich alle ld vnd naci auss
irland vnd engelland redenn teutsch.
ydoch an
ders
d hispania vnt in gallia.
norweg swed
Brab der Hollder Merker Paier.
Sachßen anders
dan
di Merhern slesier hungernn sibenburgen
redenn
annders dann die Ostereicher steier-
marcker
schwaben vnd ander teutschen naci
vnd
sein doch alle v teutscher sprach ouch end
ern
sich di poln v den winden Behen recht
breissen v d littaven v den revssen alle hger
l
d
helt vnvermist sein sproch.
Auch ist czuwissen
das
di lateinisch sproch hat gestden vber 600
Jor
.

Uon
den teilenn Affrice
oder
Libie 1
46
DJs dritte teyl der werlt wirt geteilt in 4
teil
alls yn mauritani yn affric minorem
yn
egipten vnd yn ethyopi.
das ist yn
morenland vnder egipten.
Dyse Affrica
wirt
gent von affer Abrahams sun gewest.
der
am
ersten dy teyl der werlt hat gebavt.
ouch wirt
es
gent Libia von dem winde libius oder affri
cus
auß dem winkel des obds vnd mittags blo
send
.
vnd bewegt stetes yn vngestymikeytt daß
mör
dis lands.
v deßweg hercules lies durch
graben
das erttrich des bergs Calpe auff das.
das
das
mittelmör möcht hab ein vßgg yn das au-
sser
mör
doselbst seczt er hin sevle vermeynett eyn
enden
do sein der werlt wa hercules waß auff dy-
se
zeit eyn herr vber dyse zweyteyl affric vnd eu
rop
do besorget er sich das dy vngestymigkaitt
des
mörs ertrinck mucht vil seines lds macht
er
disem mittelmör ein ausgg vnd nte es Fre
tumberculi
.
das ist das wütennd mör herculis.
Das
erst teil affrice wirt gent Mauritanea cesa-
riensis
auff teutsch Marisken land Das ander
teyl
heyst mauritania tinganica alias maurenssen
land
welch leüt doselbst sere schwarcz sein vnd
selczamer
siten nackend gend alleyn v yre sch
bedecket
das ist v weg grosser hicze wan wor
nmb
si ligen nohe dem weg der soen von deßs
wegen
alle doryn won hab getruckt kraußhr
sam
is vorprent wer gleich den moren.
Yedoch
sind
si on varbe nicht so swarcz vnd diese barbari
47
hab
keyn eeliche ordng.
sunder gleich wy es dy
Türken halt si erkenn yn elich werken Swe-
ster
müter töchter vnd andre yre mog vnd hab
en
diß vor einen siten so neher gesip vnt freündt-
schafft
Ee bessir dy gattug ist bey yn der man vndt
der
frawen Diß erst teyl affrice ligt v obendt
mit
seinem vber 7 grad.
das ist. es hebt an yn d
ersten
meridi vnd gat biß yn den 5 vnd ligt zwi
sch
dem 7 vnd 9 paralell.
vnt hat lengst tag 14
stund
das gebürg yn disem land wirt genantt d
berg
berg atlas welcher perg zwen sein als der größt
vnd
klein.
der größ get durch dise gancze affrica
oder
lybia yn der gemein bys yn egipt.
Ouch hat
es
etliche flyß der namen yn disem vnserm land
wenig
bekat seyn alls mulus.
sizaris. andus. Cilo
nach
.
sala. vnd ander wasser mer dy man yn den Fi
guren
ptholomei vindet N furt yn dys nach
gend
land werd vil schöner flyß kom di vns
ouch
vnbekant seyn ydoch dy vorderlichst vnt
gemein
dy wir kenn von hören sag di werd
ouch
hy yn benumpt werd

Affrica minor. Ist klein affrica 2
DJs teil ist geleg v d obd 27 d. das ist üb
er
d 5 meridi 2 d.
v get bis d 10 meri
di
v 2 .
das ist 47 . v leit vnder d 7 v 8 paralel
v
wirt besloss mit dem mitilmör gt affric.
v oc
cid
t
stost marischklt.
v orit an egipt von
mittag
morld.
dis ld kle affrice leit di stat
kartago vnd ander namhafftig Stett vnd der pergk
48
atlas gät nach der leng dise tauel durchschneiden.

aber
am vber dises lants dem mör do sind zwe
sirtes
das sein schlingender mör di sich vndertrehn
vnd
was darein kompt das ist verlorn.
schiff holcz
mensch
tier oder was es sey das get alles zu bodem
vnd
der mer sind zwai das klein vnd das groß
auff
disem lt find ma sandelholcz zinomei holcz
das
do tregt muschaten.
di negel sind dy stengl
muschaten
sein fruchte ouch vint man manch sel
czam
tier in diser gegenheit alls streus.
affen. ele-
ph
ten
.
tigrides Jn disem land an etliche ende
ist
es ser fruchtpar vom wein baumöl feige vnd
m
del v an etlichen ende ist es so voller sd das
zu
zeiten v den wind ein perg hoch zu hawff
wirtt
getriben alls dan ouch in egipten ist gesche
en
das der wint offt sand hat erhaben vnd gebei
vnd
mensche getilgt vber den berg atlas gegen
mittag
do sind vil gifftiger thier v schlgen lint-
würm
tracken cocodrulln vnd ander ner .
ouch
genhalb
des bergs vindt m walt esel di do gros
er
sind dan kameltier.
dise affrica minoris hat len
gsten
tag 14 stund vnd di inwoner sind ouch bar
barischken
.

Marmarica libia egipten. 3
DJs lant wirt beschlossen v mitternacht
mit
dem wietend mor vnd mit dem E
giptischen
v mittag mit dem geburgk
affrice.
das ist der brg atlas maior v
49
occident
mit der blei affrica.
v orient mit dem
roten mör aber mit dem arabisch hap.
vnd fügt
yn
seinem anheb vom occident 47 grad.
das ist
yn
dem 10 meridian on 1/2 vnd strecket sich bis in
den
65 grad das ist v dem abend 13 Meridian
vnd
1/2 .
Dis land ist an etlichen ndenn fruchtpar
v
edlem holcz als Cipres sandl muscat.
yn dy-
sem
land Marmarica vint man vil meng der le
ben
vnd der vögel Sittich.
der thyre Seraphen
gen
t.
Zygen mit grossen preiten oren vnd plem
eln
das sind thyr sich den mschen ser gleichend
allein
das si rauch an yrem leib sind.
Yn disem lt
regenet
es gar selten aber nymer.
Sunder das E
dle
fliß nilus den dis land hat ergeusset vnd feu-
chtet
das ertrich egipti vnd macht es fruchtpar
nur
soweit es das ld begeust sein yrgissunng ge
schith
nicht v regen oder schne als etlich sprech
en
.
sunder v verbandlg der grossen menyg des
sands
den der wind erhept vnd pringt sterklich
yn
dy ynfliß nili yn das mör vnd verhelt dy wasser
yn
samlung also das si vff dring v sich durch gcz
egipten breiten.
so bald aber dy starcken winde
auffhören
zu blosen.
So gewint der nilus durch
stete
merg des wasserss ober den newen sand
seyn
gang vnd so er vberhand nympt vnd mitt
storme
get furet er alle disen sand yn das mör vntt
get
wider yn seinen strome recht.
pey disem nilo
sind
vil der Cocodruln auch dy statt Alexandria
50
Ist
nicht fer do v ligent.
Ein grosse niderlag der
koufleut
auß yndia arabia egipten vnd welschl-
den
.
yn diser gegheit egipti ist ouch dy stat Ba-
bilonia
alias alkair do dann der Soldann wo-
net
vnd ein herr ist diser land.
auß welch landen
vns
vil specerey komend.
vnd der lengst tag yn
diser
marmarica egipti ist 14 stund.


Ethiopia morland vnder egipten geleg 4

Das 4 teil affrice wirt beslossen v mitt-
ernacht
mit mancherlei mör als mit d
egiptisch mit d wietenden v mit d
adriatisch mör von dem morgen wirt
es
begriffen mit dem rotten mör vnd v dem o-
bend
mit dem evssern.
gegen mittag aber beslev
set
ptolomeus dise bekante werlt v spricht wie
das
fort nicht bekt ertrich sey den menschen yn
disem
firtel der kaul ligend Dise ethiopia vnder
egipten hept sich an in dem 5 .
v in dem 1 meri
dian
vnd get bis yn den 85 grad.
geg orient das
sein
16 meridian vnd alweg 5 meridis linienn
mach
ein stund.
wy vorgesagt ist. Yn diser gegen
heyt
der moren vnder egipten entspringt der edl
fluß
Nilus auss dem gebyrgk des Mondes ge
n
t
v hoth wenig perg sust dy vns bekt wern.

als
do ist der perg tala.
dchis maschka. Juß vnd
andere
perg.
welche devtlich verzeichent werd
51
en
yn den taueln ptholomei.
pey disem ld yn d
eussern mör lig 7 ynsuln yn welch mancherley
w
derliche gestalt ist der mschen vnd ouch d
vnuernunfftig
thyre.
vnder welchenn ynsulenn
ene genant ist canaria auß welcher Jnsul (Alls
marcianus sagt) kom also also gross hd das sie
ouch
dy grösten thier fellen vnd vberwind alls
leben
wilde schwe Behre rc̄.
eyn solchen hund
hat
gehapt alexander magnus.
vnd dis ld wirt ge
teilt
yn dry teyl als in lybiam inferior.
das ist vn
der
libia vnd yn morland vnder egipt vnd ethi
opia
interior
das ist dy ynnerste gegenheit der mo
ren
vnder dem equinoxial ligend.
Yn dem nidern
libia vnd in morlad vnder egipten.
hab dy men
schen
dy sne zwir vber yren heuptern vnd mu-
ssen
leid grosse hicz der sone vnd haben gew-
lych
yre wong zu haben vnder der erden vnd vil
auß
yn dy sich erner vnd aufhalt v den wurc
zeln
der erden vnd alls dy lerer sagen so se alle
creuter
doselbst wachsend yn voller krafft der na
ture
dy in zugeeigent ist diser wurczeln vnd krü
ter
.
ist bei in onezal vnd kom ouch gegen allex
dria
auff dem nilo auch sind in disem ld selcza-
mer
gestalt der mschen.
alls etliche on hevpt di
ougen
an der brust tragend.
etliche mit einem fuz
vud anderlei geschlecht vil Alls dan Anßhel
mus
schreibt de ymagine mundi.
Diß land hat stets
tag
vber das gancz Jor 12 stund
52

was
buchstab der sprach.
affrica yn ubung hatt.


GAncz affrica helt dy barbarischen Litt-
ern
.
welch litern oder Buchstaben eyn
Junckfrav
fund hat yn barbarei eyns
kunigs tochter.
welcher kung gt was
Cirrenes.
vnd dornoch yn seyner Ere ließ er bau
stat
yn seynem nam Cirrene gt v dne dan das
land
auch gent was rogio arenaica yn welcherr
geg
hait vil gufftiger wurm vnd selczame tyr ge
fund
?
werden.
Ouch halten etlich dy litern der a
raben
ym lateyn litere arabice.
welcher arabes in
egipten vil sein dy sich neren v Rabary vnd dy
berey
.
yr zelt oufslah yn der wustg vndt wen
si
begreiff dy muss sich v yn lösen vnd so si och
geleit
hetten v dem Soldan der ein herr ist yn
Egipten.
sunst ist ouch eyne in arabia Felix gent
doryn
man ouch braucht diser arabisch litter zu
vorauß
yn den ampten götlicher maiestat.
Ouch
hat
affrica gemengte sproch.
v Yudeiseh litern
caldeischen
litern dy do brauch dye suriani ma-
chometi
vnd yuden.
vnd das nur yn egipt

Uon
den teilen asie

Asia wirt furderlich geteilt yn zveitell als in
azia das klein vnd das groß.
Di klein asia hat
yn
dem ersten teyl 12 kunigkreich vnndt
wirt
geteilt yn 6 teyl alls hernach folgtt.
53
Das
ander teyl wirt gent groß azia vnd ist
nicht
also wol mol mit volk besacztt als dy klein
azia dy der Thurk helt.
vil reicher an gelt vnd E-
delgestein
vnd hat ouch 6 Taueln so machtt das
dritteil
12 tauel.
welcher 12 tafeln ytliche sunder-
lich
landt vnd gegenheitt ynhelt.
dyß dritteyl der
weltheit
yn ym das geburg thauri vnd Ymaus
welch
perg sich strecken v occidt yn orient v
teyln
dis teil asia yn zweyteil.
Eins gegen mitter-
nacht
das ander gegen mittag doryn yndia leit.

Auß
disem gepurg entspring dy grosten wasser
in
yndia als gages vnd yndus mit dem flyß tigris
das
do entspringt auß dem geburg niphates Eu-
frates
aber das fliß yn armenia der grossenn ent-
springt
auß den pergen periardes.
diß sei dy furd-
lichsten
flis vnd berg yn azia.

Azia minor klein asia. 1

DJs teil der welt ligt vom occidt 55 grad
das
ist yn dem 11 meridi vnd strecket sich
yn
orit bis yn den 71 grad das ist yn den
14
meridian vnd wirt vmgeb mit mör von miter
nacht
das do gent ist pontus euximus.
das ist das
swarcz mör.
Uom occidt mit dem egeischen mör
vom
mitag mit dem krichisch mör von orient mit
dem
schon fliß evfrates.
dise klein asia hat 12 kun
nigreich
als das reich Bittimie Paflagiepalla-
cie
.
capadocie. meonie. lidie pphilie licie cilicie
54
klein armeni frigie vnd carie.
vber alle reich ist
der
turk ein hermy pye diser clein azia Carpati
schen
mor
ligt dy ynsul Rhodis dy do halt dye
Joh
niter Ritter
.
Diß ynsul ist ein fart belegerdt
worden
v dem Turken zu gewyn.
Ym yor alls
m
schreibt 1480 Und nichtz dauon bracht dan
laster
vnd schd Diß ynsul ligt von ocident gleich
yn
dem 58 grad nohe dem 12 meridi vom ab-
end
gerechnt in orient.
Dis volk yn disem ld
azia minori sind Turken Crichen Jacobit Arme
nien
vnd ander vil naci v dem gloub macho
meti
.
Ein grad nach der leng auf disem ld macht
47
meiln.
Dy grost leng diß tags yn disem teil ist
15
std yn dieser azia minori leyt dy stat Troya v
den
krchen zu stört.
vil ander groß stet hat
dis
lt dy ptolomeuß yn seinen Figur devtet

Sarmatia Aziatica Mosquiten 2

V orit wirt diß teyl besloss mit dem groß
flis
rha.
das do entspringt auß den perg hiperbo
rei
vnd felt yn des hyrcanisch mer.
v occidt gre
niczt
dis teyl mit litāveu vnd revss.
vom mittag
mit
dem berg caucaso vnd mit dem hircaaische
mor
vnd hat an der breit 4 meridi vnd 2 grad
v
occidt ligt es 64 grad v get bys yn den 87
grad
.
gegen mitercht preitet sich es bis yn das
bek
t
teil der werlt diß land helt der mosquit der
do
vil wusts lds hat wenig v steten vnd dorff
55
s
der ein wolbeslossen ld hat er mit gepirg vnt
mit
wasser.
in diser mosquitey hat alexder magnus
gesaczt
.
ein altar seul zn sein gedechtnuß das er al
so
weit het gestriten yn der werlt Dise seul stat
der
dem 80 grad v occidt vnd yn dem 16 pa-
ralel
.
Dise Mosquitn sind torstig zu streit als v
ouch
alle dy do lig yn disem teil Sarmacia leng-
sten
tag haben si 17 std

Armenia maior groß armenien 3

ES ist zu wissen das Arm̄ia wirt beslo
ssen
v orit mit dem hircanischen mör
vom
occidt mit dem swarcz mör v
mitternacht
mit den mosquit greniczt
hab
d vom mittag hat es grenicz mit dem ld a-
zirie
.
yn ym flewst das flis evfrates teyld v ym
klein armenien vnd klein azi ouch hat diß lt yn
ym
streichd das fliß Tigris das do vrsprg hat aus
den
perg niphates als vorhyn gesagt ist v leit
vom
occidt 72 grad mit seinem anheben das ist
yn
dem 14 meridi vnd 2 grad v strekt sich bis
yn
d 81 grad das ist yn d 16 meridi vom obend
gecelt
.
dis teil asie hat ym dy ynwoner. colchos
yberos.
abamos. das ist dy groß Thatarey. vnd
hat
dy mechtig stat tarpes als tala dise Tafeln
diß
lts helt der turkisch keiser.
vnd si hab ym
l
t lgst tag 15 std ouch wurcht man in ormenia
maiori
vnd media vil seid gwd tebich vnd -
der
mcherley gwd
56
Siria mesopotanea babilonia. 4
IN dem 4 teyl azie vint mn dise ltschafft
alls
siriam Mesopoteneam.
Babiliam.
dass
lt palestina das Judisch lt Petrea.

vnd
die wuste arabia.
dise alle regies werden
beslossen
bey eynander zwisch orient vnd occi-
dent
anzuheben an dem 64 grad.
das ist der 13
meridian
vom abend bis yn den 80 grad das ist
der
16 meridi.
dise lt werdn beslossen v mitt-
nacht
myt kle armenien greniczent.
v occident
haben
dise ld ein anstossend mör gt siriac ma
re
das ist das mör sirie sicht.
gemeilich ist es
g
t das mitell mör.
vom mitag greniczen d
mit
land mit arabia felici das ist mit dem seligen oder lobsa-
men
ld arabie dorin vil kst der erczuei fden
ist
v orient wirt es beslossen mit dem wasser Ti
gris
bei disen lden ligt ouch das glopt ld Jud
ea
paliesta gt in welchm iudea 12 geslecht israel
s
derlich ld gehapt haben.
in diser iudea ist das
flis
iordanus der do entspringt zwaien born
Der
ain ist gent Jor.
der ander dan. in diser iudea
leit
ierusal di namhafftige stat dise ld haben geme
Ólich
tage vff das lengst 14 std dise tauel oder ge
samelt
lānd helt in der husahesa bs vff iude pale
stinam
das do helt der soldan.
auch helt dise pa-
lestina
iudaica das tote mör das do ist vnteilhaff
tig
cleberig pei ender als ein gemachter leim
57
diß
meres materia kan m mit nicht geteilee alle
mit
einem faden der do gezogen ist durch rot d
frowen
frowen das ist menstr.
Dise ding schreibt an-
ßhelmus
de image m ouch sagt ein ander Lerer
wi
daß m pei disem toten mör vint den gifftigen
slangk
Thirus gt dau m Thiriaca macht dis
er
slang ist blind bei disen landen ligt di kgklih
insul
ciprus gt gleich vnder dem 13 meridi das ist
vnder
dem 65 grad v occidt vnd ligt in dem 10
paralell
dise insul hat am ersten gebavt iaphet no
e
son nach der sintflucht in diser insull wirtt nach
gezeigt
veneris garten dorin iuno pallas vnd ve
nus
ein gezenk heten der schönheit halb auß di-
ser
insul ciprus ist gezukt worden helena v pa
ris
daru dan der troianisch krieg lgzeit wertt
mit
dem andern nahmen heist diese cetim in der
schrifft
oder paph v einer stat die cipro also
heist
die hevptstad in dieser insull ist Nicosia.
in
diser
ynsul haben si gut starck wein.
Jtem auff
den
höchsten pergen yn cipro ist ein kirch dorin
stat
das krücz des schachers zu der rechten
hant
Hiesu gehangen hat.

Media persidis hircania parthia. 5
Dise land alle mit enandēr werden zusa-
men
genomeu vnnd gerechend fur ein
gegenheit
vnd ligen mit irem hebenn
grenicz
habend mit Mesopotanea vnd
Babilouia in dem achtzigisten grad v occident
58
das
ist a dem 16 meridi v strekt sich bis yn d
101
grad das ist der 18 meridi v occidt.
dise lt
werd
v miternacht besloss mit d hyrkisch
mör
v occidt greniczun sy mit Mesopotanea
v
mitag mit dem hap des persien mers v orit
mit
dem perg maßdoranus dise ld helt der hu-
ssaheß
vnd ist fruchtpar yn guten ween yn vil ty
zuouorauß kameltir dy do alt werden 60 Jor

Arabia Felix fruchtpar arabia 6
DJs loblich vnd selig ld arabia ein muter
aller
arczney zu enthalt.
pey dem wesse
tötliehe corper.
wirt geteilt yn zwey teyll
alls
yn arabi felicem vnd carmania.
auß dyser
arabia
arabia ken dise all specerey dy ma haben muß
yn
den appoteken.
Und v d ist komen all kst
der
arczney.
wan worum es ist gewest e kig yn
arabia der do gehalt hat 12 philozophos oder
meister
dy do haben vor ym mussen Disputiren
v
natur der kreüter vnd diselben beweren vnd
so
yndert eyner fden ist wordn der do nicht het
konden
erkenen dy natur des krauts doru er
gefragt
wer word der must furt mer ewiklich swy
gen
v aller arczney.
Do sei auffkomen der krüt-
er
natur worzu si nuczlich sind.
Dise arabia felix
leyt
v occident mit yrem anheben 68 grad das
ist
in dem 14 meridi vnd get bis yn den 104 grad
vnt
wirt beslossen v orient mit dem dische mör
59
v
occident mit dem roten mör v mitnacht mit
dem
hap des mörs persici v mittag mit dem in
dischn
vnd roten mor.
Diß lt ist gewest ein va
terl‚d
des königs Caspar der do bracht oppfer
Jhesu v arabisch gold auss der stat sabba in ara
bia
v occident 74 grad 1/2 das ist vnttir dem 14 me
ridi‚
vnd yn dem ersten clima am end das ist 16
d.
v Equinoxial In dem mer arabiee do ligt e
Insnl genannt insula magor.
Do sagt m das do
soll
außkomen sein Malchior pringed weiroch
vnd
mirre welche gmi wachsen yn der selbe in-
sul
vnd ouch yn arabia Der drite könig sol kom
en
sein als dy schrifft sagt v orient ethiopie das
ist
ethiopia vnder egipten.
Diß ld hat lengten
tag
13 std ouch ist diß ld vberflussig in edln ge-
steinen
vnd perlen dorin ist der perg sinai do st
Katherina
auff leit den ptolomes nent sinoden

Scitia intra ymaum mtem.
Scitia zwischen dez berg Ymaus

DiSe scitia wirt gt v den menschen Sciti
di
do grausam sint allen menschen wann
alls
ptholomeus schreipt so essenn si men
schen
fleisch vnd blut.
dise gewonheit haltenn si
bei
in auff den hevtigen tag vnd sind vnstet yn ir
em
wesen wan woru si ligen nimmer an einer
stat
stat Sunder wan di sne sich nehet gegenn dem
Tropico
Cancri so ziehenn si gegenn mitternacht
vnd
so di sn wider get ad Tropicum capricorni
60
so
zyeh si aller der son nach vnd won yn d wel
als dy vnuernyfftigen tyr futern v.
das weyl si
an
der selb stat futr hab vnd darnach zieh si a
ber
weyther.
diß ld wirt beschlossen v occidtt
mit
dem flyß raha vnd grenicz mit sarmacia azia-
tica
.
v mitternacht mit vnbekt land. vom mi
tag
gremczit es mit yndia zwischen dem fliß gan
gem
vnd mit d lde parthie vnd arie.
v orient
mit
d perge ymaus.
vnd mit seyn anhebdenn
grenicz
ligt es v occidt ym 85 grad.
das ist in
dem
16 meridi vnd get bis yn de 28 meridian
das
ist 140 grad vnd hat lengst tag 16 std.
yne
diser
gegheit sei mcherley Naci.
als mgiany
Bactriani.
dy hab kamelthur dy nymer yre fuss
ap
gehn oder tret.
dornoch sein sogdii vnd co-
mari
.
dis lt hat bevm alls groß das vnder eins bav
mes
schat lig mögen 300 msche.
vnd ein blatt
ist
4 schuch lang auff dy pletir hab vorzeyen ge-
ten
geschrib di alltn pphi.
E das si papir hettenn
ouch
fint man yn sachar der gegheyt vnt yn ba-
ctri
a
weinbeym alß gros das eyn traub des we
stoks
gibt drei fuder we.
di grösten perg hatt si
ym
vnd thaur der hy yn dysem ld wirt gent
coronus.
das grost fliß yn Scitia ist gt Yasartus
vnd
laufft yn sein strich vber 300 meyl vnd kpt
auß
dem berg Ymaus vnd felt yn das hyrcanisch
mör
ein grad nach der leng ober diß lt hat 40
61
Scitia axtra yma montem 8

WJrt gent auff teutsch scitia auß dem pergk
ymaus ein ld ser wust v volk vnd von
stetten
weyt feld habd vnd fruchtpar yr
grenicz
helt si mit dem erstgegacht scitia anheb
v
occidt 145 grad das ist yn dem 27 meridian
vnd
get bis an das end der bekant werlt das ist
biß
yn 180 grad des letsten meridis.
dis lt wirt
mit
keinem mör vmgeben sder gegen mitnacht
vnd
gegen dem vßgg do begreifft si dy end vn-
ser
bekanten werlt.
vom occident greniczt si mitt
der
ynnern scitia vom mittag mit yndia dy gröstn
fliß
yn dysem ld seyn dyse zwen btisis vnd der
chadus.
dy gröste perg sind mtes casy vnd m
serici
.
yn diser gegenheyt habn dy mensch e sel-
czame
gewheit.
als wen yndert e mensch krk
wirt
so sind do seyn fred vnd töten vnd essent
sprechen
es ist besser das er v vns gessen werd
dan
von den worme der erden.
vnd welcher der neh
est
frd ist d nympt den hyrnschedl vnt late ym
yn
gold fasssn vnd braucht yn dorauß zu trinken
zum
gedechtnuß seyns freds.
yn disem ld sint
vil
greiffe dy do mit mensche streit haben diß lt
lengstn
tag 16 std im mitel des lds.
am end ab
er
gegen mitnacht haben si tag 20 std.
62
Aria paropanisis drangia arachosia 9

Dyse yczgemelte ld liged vom occidt ym
100
grad mit yren anheb.
das ist yn. dem
20
meridi vnd streckt sich yn 120 .

macht
den 24 meridian Dis ld geg mittnacht
gremczt
mit dem land Bactria doryn der groß
kam
siczt.
vom occident mit carmānia vom mit-
tag
mit dem yndischen mer.
v orient mit Yndia
In
disem land sind zigen mit grossen oren Sup
til
har trag.
v welchn zigharn man den lotzam
macht
.
ouch sst hat das ld vil v seidem gewt
vnd
v edlem gestein vnd perln.
yn dis lde ist
das
gebirg Becius vnd paropanuis ser hoch all
so
das m meynt es rür dy wolkn.
der lgst tagk
yn
disen landn ist 14 std 1/2

Yndia zwischen dem flis gges.

INdia wirt gt v dem flis yndo dasdo felt yn das
yndisch mer mit 7 flissen.
vnd leyt czwischen yn
do
vnd gange den zweyenn flissenn.
vom obend
leit
es yn grenicz mit arachosia vnd gerodosia in
dem
105 grad das ist ym 23 meridia vnd geht
di
leng v occident yn orit bis yn den 148 .
das
ist
yn den 30 meridia v miternacht wirt es besl
ossen
mit dem gebirg ymaus v mittag mit d yn-
dischen
mor
v orient mit dem flis gge.
v occi
dent
mit dem flis yndo.
v dyser yndia schreib
63
Doctores
Poeten Philozophi vnd ander vil may
ster
wderliche vnd vngeleuplich dg.
Sagt stra
bo
wy daß yn dem yndische mör walfisch sein an
der
lang habd 4 ackerld das macht ein hub yn
disem
mör wechst ror alls hoch vnd groß das m
dau
heuser baven mag vnd v einem glid eins
rores
machen dy yndi ein schiffle doryn drei m
siczen
mögen.
Ouch fint m yn diesm mer schne
ken
das m auß eim schneknhauß magk mach
ein
gech fur czway mensch.
vnd vil auß den yn-
di
en
won vnder disen schneken.
vnd sind swar
cz
an yrm leib vnd wenig essen si v fleysch speis
S
der sst hab si vil edel frucht der erden vnd
der
bevm dy do der maß naturlichs schmack
sint
.
Ouch sagt der vorgt Lerer wy das ein recht-
er
yndy außwendig seinem ld nicht lang leben
mag
.
das ist v wegen der subtyll vnd nuczlich
frucht
dy si brauch yn yrem ld.
Und so sie diser
frucht
nicht hab.
werdn si an irer natur gesweht
ouch
ist das ld ser fruchtbar v mensch wan wo
ru
so eyn frenlin 5 yor alt ist si gebirt si kinder yn
disem
ld ist der briester Johan alls yn ewropa.

der
Bapst.
vnd ist gesalbt v Sancto Thoma. v
all
sein volk ist kristen vnd hat vnder ym 500000
gemaurther
stet.
vnd hat vnder ym 24 kungkrei
ch
vnd so yndert ein ld ein kung erwelt hat So
mus
er gekront werden vom priester Johan
64
vnd
diser Briester Johan seczt auff dy kron d
kung
mit sein fussen.
zu bedeuten das si ym vnder
tenig
sollen wesen dy weil si leben pliuius vnd
solinus dise baide maister sag wye das vnd
den
pergen thauri der pfeffer wechst yn mossen wye.

Jachandilber
zwischen welch stauden man vint
lang
pfeffer.
vnder disen stauden sein vil der schl
gen
dy do fligell hab vnd dy mschen ser leidig
en
v deßweg dy yndi mussen fewr vndt rauch
machen
dorvor dyse wormer flieh also Clauben
si
den pfeffer.
Sagt Anßhelmus de ymagine
mundi
.
das in yndia sind groß Elephten czu dem
streyt
wol tugend ouch hatt das landt eyn bestia
mocer
genat Sittich vögl vnd ander selczame tyr
vil
schöner edler steyn tregt diß land mit vberflu
ssikeyt
des golds man vint Carfunckel.
dyamantt
berilln
vnd grosse berlen Jtem man vint omess
en
als dy schoff groß vnd werd gespeyst mit gul
den
.
Jtem öln 300 schuch lg. Jtem hohe bevm
dy
kein armbrust mit schuss mag erlang.
Jtem
der
kung botras yn yndia der vormagk alczeyt.

30000
wolgezvapter Elephant zu strit.
Sst
eyn
yczlicher kung dorynn vermag yr 8000 Es ist
ein
volk dy do gt sein brachmāni vnd haben ir
r
t v zinß.
das si nichcz anders t wan das si got pit
en
v kelt w woru di groß gicz der sne zwingtt
si
zumol ser w si lig noch dem weg der sonnen
65
Jtem
alle schiffleuthe yn yndia sechd nicht meh
wann
eyn stern.
genant Canapos dornach sy sich
richt
.
vnd habd grosse uinsternis des mones
vnd
der sonn so si eclipsiret werd das ist besthe
tiget
.
disse yndia ym mittil hat si tag awffs lengste
31 stunden vnd 1/2

Jndia extra gangem awssen
dem
flis gange 1 1

DJsse andre yndia grantzet kegen occident
mit
der vorgedachten.
gegen mitternacht
hat
sy das gepirg ymaus alias.
emody pe
rgk
.
sericy pergk. semtini perge vnd vntter diss
pergen
allen wechßt pheffer yn mass als vorgesa
gt
ist.
von orientt endet disses land vnnßer bek
ten
werld.
vom mittāge wirt dyß ld vmbgeben
mit
dem yndischen mehre yn welch mer vil yn
suln
sein selzcam volk habend nach der natur vn
tter
welchen ynsulen sind etliche gnandt.
maiorica
vnd
ynsula guttis glucks awff latin guttisbone fortune
pey
dyssenn ynsulnn tar kein schiff nohe hynpey
gehn
das do eyßere negel hatt.
wenn worumb das
selbe
mer hat yn yme gtze felße des steines he
rculei
der an sich zcewcht das yssen dorumbe sint
yre
schiff eiss darbende dis land anhebend vom
ocid
t 140 grad gehet hyn bys zw dem ende der
werld
das ist biß yn den 180 grad das ist der letzte
meridian
.
das anheben dis ldes von occidt ligt
in
dem 29 meridi.
das grosse flis yn yndia extra
66
gangem ist gnant damas entspringend aüß denn
pergen
emody vnd sericy yn disem land ligt dy stat
kathigara am ende der werld.
yn disser kathigara
vnd
vmbligeuden land dy habend volk yn.
yn dy
do
schwentze habend gelich als dy yn lisbon ader
eugilland disse czwen stete ligent von enander 25 306
meilen
welsch.
der lengste tag yn disser yndia ist
13
stunden vnd 1/2

Taprobana ynsula ym
yndischen mehre
DJ edle taprobana avff allen seyten vmb
stossen
mit mehr treitt vil edler stee.
sch
on
gold grosse thier.
alte mschen Als
strabo schreibt das die mensche yn Taprobana yn
sula
lebt alz lang das si bytt yre kinder das si geto-
tet
suld werd aber awß der ynsul gefüret wer-
den
awff das si mochtd sterb.
disse mensch sein
sere
groß alz dy rissen vorczeiten gewest sein.
yn
diser
ynsel fellt kein plat von keinem bowme yn
keinerley
weiße Avß disser ynsul kompt vil spe-
cerey
Als pheffer ynbir mußkat Thadiln v das
holtz
ebanus das yn dem fewer nicht vorprent su-
nder
nur gluet vnd herter wirt.
dysse specerey v
ander
kowffmschatz pring sy awff das yndischē
mehre
zw d flis gange v widervmb komenn
dy
indischen kowfflewthe ouch awff dissem wa-
ssem
entkegen setzende ire guttur gegen dissenn
awß
taprobana v reden nicht mitenander.
sund
67
der do ware hat yn synem schiffe.
zw stotzen ad-
der
weschßiln vmb andere war.
der steket awff
ein
fenleyn vnd gibt yn bedewtenn daß er daz
seine
stotzen will an ein ander schiff dornach ni-
mpt
einer awß zween kawffleuten das ander fenlin
vnnd
legt ys vff seine war.
So der ander sein zce
ichen
sucht vnd vndet awff einer ware dy ym ge
flt
so nimt er sein zceichen vnd legt wider awff
sein
war.
zw bedewt das ys yn beden gefelt dor
nach
niht der kawffm awß yndia das schiff awß
Taprobana vnd der ander widervmb also kaw-
ffschlag
sy mit enander nicht redendt wen wor-
rumb
disse awß taprobann dy habd kein gem-
eiuschafft
yn sproch mit yndirt ein ander naci vnt
er
der snen.
Mit dissen vnd ander dingen sein
genug
gesagt v ynhalt disser vnßer bekten we
rld
was volk waß sitt sy hab vntter welchenn
teil
der werld si geleg sein vnd mit was mer v
t
gepirg sy vmgeben sein vnd waß flisse awß den
selb
entspringgen.
das m dn yn der offegedo-
chten
figur wol vinde magk yn einer gemenn so
man
recht merket awff dy grad vom orient yn oc-
cident
awff dy meridian.
awff dy paralelln vnd
andere
nottorfftige dingk dorzv diend so sid
dy
d gesaczet vntten an der figur vnßer bekten
werld
v occidt gezcallt 180 dorauß d alle fig-
ur
der lde offbar werden so man zceucht ynn
dem
meridi avff geg mitternacht dar yune d
68
ein
stat eyn ld bezceichnet wirt.
dysse alle obges-
chrib
dg werden dem leßer wol bekat werden
So
er avffmerk hat awff ynhalt der figuren dy-
ssem
buchlin


DJs gantze dritte teyl der werld azia
genanth
hat yn prawchge.
dy Calid-
isch
.
arabischen v yndischeu litern
vnd
e teil auch hebreischen.
Jtem
der
husse heze pravcht yn allen siuen lden der
caldeyschen
litteru adder
puchstaben yn mgerlei
wiße
mit schriben vnd avß sprechen Jtem der
Soldan hat ym vbunge am meisten teil di arabi-
schen
littern vormischt mit caldeischen vnd he-
breischen
Jtem der prist iohan hath yn sinem l
de
vbunge der yndischen littern yn schreib vnd
außsprechen
Sunst in der gemein ist turcksch.
ar
menisch
.
indisch vnd schitthiß sprach yn gew
heit
der mschen in azia vil selczamer sitten der
m
schen vnd gewonheithen sind in der werld
sprach
tracht vnd geschicklichkeit der mensch
dy
yn zcvgeeigenth sein von natur mit grossenn
vnttirscheid
van enander geteilet nach gestalt der
corper
yres leichnams.
Als do sein Satiri dy do
habēv ein horn an der stirnen.
pignei sein an ir-
er
statur eins elpogenn hoch cmocephali haben
h
dis hewpter Blemny yn libia haben dy oug
69
An
der prust vnd kein hewbt.
pigmei einen fus
habed streiten mit den cranchen Masagitte so ei
uer
crank wirt so fressen si in.
avff das er vou den
wurmen
der erden nicht fressen werd.
padei ha
ben
4 weibir so der man stirbt mus sich der lip-
ste
mit im vorprennen Arabes halten kein sch-
wein
.
Schitti asperi di essen mschen fleisch. vnd
so
si einen erschlagen hab trincken si das plut
auß
seinen wunden.
yndiani haben schöue eiber
vnd
groe kinder.
Disse alle nacion vnd anderr
nacion
Cristen vnd heiden tnrken vnd iuden
rewßen vnd criehen.
Di alten vnd iungen sein phli
chtig
zw loben deu scheppir aller dinge dem do
ere
vnd dangksagung sei in ewigkeith.
1[Figure 1]